Moet ik mijn website beveiligen met HTTPS - deel 3

Door: Arjan de Knegt 28-3-2017

Categorieën
:
SEO,

Niet dat u na het lezen van de argumenten vóór een SSL certificaat in het eerste deel (veiligheid, betrouwbaarheid en SEO) en in het tweede deel (de strijd van Google en Firefox tegen onveilige websites) van dit artikel nog een extra reden nodig heeft om uw website te beveiligen. Toch hebben we er nog een. Deze reden heeft niet direct iets te maken met veiligheid, maar wel met meetbaarheid.

Voor veel moderne bedrijven, zeker in de recruitment branche, is de website een belangrijk stuk gereedschap. Voor het werven van kandidaten en opdrachtgevers, branding, het vertellen van uw verhaal, klantenbinding, als platform voor uw marketingacties, etc. Hoe belangrijk is het dan dat u kunt zien waar al dat verkeer vandaan komt. Heeft die Linkedin- of Facebookactie gewerkt? Doen we het goed in Google? Krijgen we veel bezoek vanuit onze partners? Heeft het sturen van die mailings eigenlijk nog wel zin? Allemaal vragen waarover u volledig in het duister tast als u niet (goed) kunt meten.

Direct verkeer

Veel van ons gebruiken Google Analytics als tool om inzicht te krijgen in de bezoekers en het gedrag op onze website. In de analyse van verkeersbronnen kom je vaak de categorie ‘Direct verkeer’ tegen. Een beetje vage beschrijving voor een nog vager samenraapsel van verkeer. Hieronder vallen namelijk alle mensen die direct uw URL in hun browser hebben ingetypt of een bladwijzer hebben gebruikt, maar ook al het verkeer waar Analytics de bron niet van kan achterhalen en dus geen raad mee weet. Hoe groter deze groep is, hoe groter eigenlijk de blinde vlek op uw website.

blog_image:article_yourit_149069648958da3929ceb33.jpg:end_blog_image

HTTPS -> HTTP = ‘Direct verkeer’

Als u nog geen SSL certificaat heeft en uw website dus nog niet onder HTTPS draait, zal deze blinde vlek alsmaar groter worden. Het bepalen van de verkeersbron gebeurt namelijk doordat standaard aan een webadres ook een ‘Referrer URL’ wordt meegegeven, een beetje vergelijkbaar met het adres van de afzender op een poststuk, zodat u weet waar het vandaan komt. Heeft u echter een onveilige website (HTTP) en is het verkeer afkomstig vanaf een veilige website (HTTPS) dan wordt deze informatie niet meegegeven. Dit verkeer komt dus altijd binnen als ‘Direct verkeer’, waardoor u geen enkel zicht heeft op de afkomst.

Voor elke marketeer of website eigenaar die het belang van betrouwbare statistieken inziet is dit natuurlijk absoluut niet wenselijk. Snel iets aan doen dus!

Bent u nog niet overtuigd van het nut van een veilige en goed meetbare website of zoekt u nog wat leesvoer over het ‘waarom van een SSL certificaat’? Lees dan deel 1 (veiligheid, betrouwbaarheid en SEO) en deel 2 (de strijd van Google en Firefox tegen onveilige websites) van dit artikel.

 

Ik wil een veilige website