5 tips voor het opzetten van een vacaturebank

Door: Arjan de Knegt 8-7-2019

Categorieën
:
Blogs, Software, Vakkennis,

Stel, je wilt een vacaturebank opzetten, de reden waarom laten we even achterwege. Wat zijn dan de punten waar je echt niet omheen kan? Wij kennen de verhalen van mensen die vol overgave begonnen zijn aan het opzetten van een vacaturesite en erachter kwamen dat het toch meer met zich meebrengt dan gedacht. Daar gaat je tijd & daar gaat je geld. Om jou voor deze situatie te behoeden, hier een aantal tips.

TIP 1: Weet op welke vacatures jij je gaat richten

Er bestaan al de nodige vacaturebanken, dus waar gaat die van jou om bekend staan? Dit weegt voor opdrachtgevers en kandidaten zwaar mee in de keuze voor jouw vacaturebank. Zoals in meer gevallen, werkt het ‘t best om je in eerste instantie te richten op een niche. Zo hou je het overzichtelijk en kan je eerst de punten op de i zetten in die ene branche, voordat je jouw pijlen gaat richten op een andere branche. Weet dus in welke hoek jij wil gaan zitten met jouw vacaturebank!

TIP 2: Weet wat je wilt

Van tevoren in korte lijnen uittekenen hoe jouw vacaturesite eruit moet zien is handig. Vooral als je daarbij ook een checklist maakt van functionaliteiten die er echt in moeten zitten. Denk hierbij aan een shortlist voor jouw vacatures, een kandidaten inlog en misschien een cv database voor werkgevers?

 

blog_image:article_yourit_15625903495d233c8d528e1.jpg:end_blog_image

 

TIP 3: Bedenk wat je zélf wil doen, en wat niet

Zelf een vacaturebank bouwen is absoluut mogelijk. Toch zijn er een hoop mensen die zich verkijken op de verschillende functionaliteiten die nodig zijn bij het opzetten van een jobboard. Het is nu eenmaal zo dat er bij het uitzetten van vacatures een hoop partijen komen kijken, en er ook een hoop informatie gedeeld moet kunnen worden. Wij raden dan ook aan een partner te zoeken die ervaring heeft, weet hoe de markt in elkaar zit en jou op zowel technisch als marketingvlak kan helpen.

TIP 4: Richt je op vindbaarheid!

Jij wilt aan de ene kant werkgevers beïnvloeden om hun vacatures op jouw vacaturesite te plaatsen, maar om dit voor elkaar te krijgen zul je ook genoeg verkeer naar je website moeten halen. Zorg dus voor een eenduidige uitstraling, een goede vindbaarheid online (dus voor voldoende content op je website, ondanks dat het een vacaturebank is). Voor wisselende content, laat – vooral in de opstartfase – vacatures niet te lang online staan, en zorg voor een goede mix tussen vacatureteksten en andere content over jouw nichemarkt.

TIP 5: Verlaag de drempels op jouw website

In het verlengde van bovenstaande raden we je aan om jouw vacaturesite regelmatig zelf te doorlopen. Welke processen heb je ingericht bij het plaatsen van vacatures? Maak je het werkgevers niet te lastig om een vacature te plaatsen? En wat gebeurt er aan de zijde van de sollicitant? Indien je werkt met een cv-database: hoe makkelijk is het voor een sollicitant om zich aan te melden voor deze database?

Mooie functionaliteiten

 

Lees hier hoe de OTYS software voor vacaturebanken jou kan helpen
Of bekijk alle voordelen van onze online applicatie
Onderzoek: welke kanalen leveren de beste kandidaten op