10 Tips van OTYS om talent aan te trekken

Door: P. Barelds 10-11-2016

Categorieën
:
Nieuws, Vakkennis,

Probeert u nog kandidaten te werven door uitgeprinte vacatures op uw ramen te plakken? Het traditionele offline windowshopping heeft zich in rap tempo verplaatst naar online windowshopping. En bij deze online strijd gelden heel andere spelregels om te zorgen dat uw vacatures eruit springen en u er met de juiste kandidaten vandoor gaat. OTYS heeft voor u 10 tips op een rijtje gezet die u kunnen helpen om op een eenvoudige manier meer én betere kandidaten te vinden.


1. Gebruik een ATS
Een Applicant Tracking System is een softwarepakket dat uw recruitment processen automatiseert. Een ATS bespaart u niet alleen veel tijd, moeite en geld, maar ook levert een ATS meer kandidaten op. Uit onderzoek blijkt dat een ATS zorgt voor 88% meer gekwalificeerde kandidaten en een daling van 66% van de kosten per kandidaat. Met een ATS kunt u uw vacatures met slechts een paar klikken doorzetten naar meerdere andere sites en social media. geeft ook inzicht in de prestaties van uw vacatures en de diverse kanalen waarop uw vacature is verspreid, zodat u goed kan investeren en sturen op de juiste media.


2. Schrijf uw teksten voor de zoekmachines
Schrijf uw teksten zo, dat u de hoogst mogelijke ranking van zoekmachines krijgt. Hoe u dat doet? Zorg voor een webpagina per vacature met een unieke URL geschreven in HTML en vermijd PDF of Word. Deze zijn namelijk bijna niet vindbaar voor Google. Daarnaast moet u de tekst relevant maken en korte en krachtige termen gebruiken. De vacatures zijn eerder vindbaar als er aparte velden zijn voor functietitel, locatie en een korte functieomschrijving.


3. Schrijf uw teksten voor de kandidaat
Leef u in in de doelgroep. Waar zoekt uw kandidaat op? Hoe zoekt uw kandidaat? Waar let de potentiele kandidaat op? Zorg voor een pakkend en duidelijk verhaal. Maak het niet te lang, maar zorg wel dat alle relevante informatie vermeld wordt en wees specifiek. Zo voorkomt u dat u veel tijd kwijt bent aan kandidaten die niet passen of voldoen aan de gestelde eisen. Neem in ieder geval informatie op over de functie, de eisen van de kandidaat en (de sfeer bij) het bedrijf.


4. Zorg voor een pakkende titel
Een titel zo specifiek mogelijk maken levert misschien minder kandidaten op, maar het zorgt er wel voor dat u meer geschikte kandidaten trekt. Bent u benieuwd of dat uw titel wel goed genoeg is? Test het dan hier!


5. Adverteer met uw vacature
Een vacature met Google Adwords kan al vanaf een paar euro per dag en levert voornamelijk relevante clicks op. Een gesponsorde vacature bij Indeed genereert 5x meer clicks, simpelweg omdat deze vacatures een prominentere zichtbaarheid hebben. U betaalt enkel wanneer er op de vacature wordt geclickt en de campagnes zijn op elk moment stop te zetten.

 

blog_image:article_yourit_147878895358248759dbe9c.jpg:end_blog_image

6. Maak een bedrijfspagina aan
Indeed biedt de mogelijkheid aan om een gratis bedrijfspagina aan te maken zodat uw zichtbaarheid groter wordt en u invloed heeft op uw employer branding; het bedrijfsimago. Hoe u dit kunt instellen is te lezen via deze link onder het kopje Bedrijfspagina's. Wellicht iets voor u om te doen voor uw klanten als extra service?


7. Plaats (positieve) reviews bij uw bedrijfsprofiel
Uit onderzoek van Indeed blijkt dat 83% van de mensen bedrijfsreviews meenemen in hun beslissing om op een vacature te solliciteren. De bedrijfsreviews kunt u weer beheren op uw bedrijfspagina.


8. Maak gebruik van 'Uitgelichte Werkgever'
Zorg voor een werkgeversmerk en maak gebruik van de 'Uitgelichte Werkgever' mogelijkheid op Indeed. De status Werkgever Uitgelicht zorgt ervoor dat uw vacature (of merk) de beste plaats krijgt op een website als mensen naar uw bedrijf of gesponsorde vacatures zoeken. Werkgever Uitgelicht is gratis beschikbaar voor werkgevers die voldoen aan de budgetdrempels op basis van het aantal gesponsorde vacatures op Indeed. Via OTYS krijgt u een maand gratis als u twee maanden achtereen vacatures sponsort op Indeed. Kijk hier voor de voorwaarden! U kunt meer informatie over deze actie via deze link aanvragen.


9. Test, test, test
Blijf vooral verschillende mogelijkheden testen om te onderzoeken wat voor u het beste werkt. Waar krijgt u de meeste respons op of welke vacatures zorgen juist voor minder clicks? Een online analysetool als Google Analytics kan u al een heel stuk op weg helpen.


10. Benut de kandidatendatabase van vacaturebanken
Indeed heeft een kandidatendatabase van 60 miljoen cv's (internationaal gezien) waarbij er elke maand 2 miljoen bijkomen. Ontzettend veel aanbod die u zelf al niet meer hoeft te werven.