Een kandidaat die past bij de bedrijfscultuur. Hoe vind je die?

Door: M. Ingen 30-11-2016

Categorieƫn
:
Nieuws,

Een nieuwe werknemer aannemen blijft altijd een gok. Op basis van een CV, motivatiebrief en een aantal gesprekken moet worden besloten of iemand past bij de bedrijfscultuur. En dat terwijl bedrijfscultuur van zeer groot belang is voor zowel de prestaties van de medewerker als voor een laag personeelsverloop. Maar hoe komt u hier achter als u de kandidaat nog niet persoonlijk kent?

Hoe belangrijk is bedrijfscultuur?

Driekwart van de Nederlandse managers geeft aan dat zij werknemers beter vinden presteren als deze daadwerkelijk passen binnen de bedrijfscultuur, blijkt uit een onderzoek van LinkedIn. Een onderzoek van Leadership IQ, een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in leiderschapstraining en arbeidsmarktonderzoek, heeft aangetoond dat 89% van de mensen die binnen 18 maanden vertrokken bij hun nieuwe functie niet pasten in de cultuur van het bedrijf. In de andere 11% van de gevallen was het vertrek te wijten aan gebrek aan competenties. Dit benadrukt hoe belangrijk het is om een kandidaat te selecteren die past bij de bedrijfscultuur.

Hoe brengt u uw bedrijfscultuur over?

Het is aan te raden om al op voorhand de bedrijfscultuur kenbaar te maken, om te voorkomen dat kandidaten reageren die niet bij uw cultuur passen. Filmpjes op de website die het bedrijf van binnen laten zien groeien aan populariteit en social media is uiteraard ook een zeer geschikt medium om uw bedrijfscultuur over te brengen. Daarnaast kan een 'Werkenbij-site' uitkomst bieden. Een Werkenbij-website geeft een gezicht aan uw bedrijf doordat u hier potentiĆ«le werknemers meer informatie kunt geven over de verschillende afdelingen waar de kandidaten komen te werken, u de collega's kunt voorstellen en specifiek kunt ingaan op bijvoorbeeld de sollicitatieprocedure. Kandidaten kunnen dan al een inschatting maken of dat ze zich herkennen in het bedrijfsprofiel en of ze daadwerkelijk willen solliciteren. OTYS kan uw Werkenbij-website zo bouwen dat deze uw bedrijfscultuur perfect weergeeft, zoals wij eerder hebben gedaan voor bijvoorbeeld http://www.werkenbijleenbakker.nl/ en http://careers.wereldhave.com/. Als een kandidaat eenmaal is uitgenodigd, dan kan een eenvoudige rondleiding door het bedrijf en een kennismaking met diverse werknemers ook een beeld schetsen van de cultuur van het bedrijf.

Hoe vindt u een kandidaat die past?

Een manier van werven die steeds vaker wordt toegepast in het bedrijfsleven is referral recruitment. Het idee van 'via via werving' is dat werknemers uit hun sociale netwerk kandidaten voordragen bij het bedrijf. Omdat de werknemer die de kandidaat aandraagt zowel de bedrijfscultuur als de persoonlijkheid en capaciteiten van de kandidaat kent, is de kans op een goede match zeer groot. Hierdoor is de kwaliteit van de door referral aangenomen werknemers doorgaans hoger, terwijl de kosten per sollicitatie lager zijn. OTYS biedt referral tools waarbij werknemers punten kunnen verdienen bij het aandragen van kandidaten. Ook kunt u de tools inzetten bij uw kandidaten zelf, door kandidaten andere kandidaten te laten aandragen voor punten. Lees er hier alles over.

Hoe selecteert u een kandidaat die past?

Veel bedrijven maken gebruik van diverse testen om uit te zoeken of de kandidaat bij het bedrijf past. Zo geeft energiebedrijf Eneco aan dat ze kandidaten meerdere testen laten doen om de kans op een bad hire zo klein mogelijk te maken. In deze testen worden competenties, cultuurwaarden, communicatiestijl en capaciteiten van de kandidaat getest. "Het kost Eneco veel geld om alle kandidaten deze testen te laten doen, maar als hiermee 2 bad hires worden voorkomen zijn we al uit de kosten", geeft recruitment manager Christy Hekkema aan. Daarnaast is het ook aan te raden om de sollicitanten tijdens het proces een rondleiding te geven door het bedrijf en kennis te laten maken met meerdere werknemers. Zo geeft u de kandidaat een realistisch beeld binnen de muren van de organisatie zodat deze een eerste indruk van de bedrijfscultuur krijgt.