OTYS breidt functionaliteit uit met Go! Semantic Search

Door: M. Ingen 4-9-2017

Categorieën
:
Nieuws, OTYS, Software,

Het is vanaf nu mogelijk om in OTYS Go! gebruik te maken van semantisch zoeken. Wat semantisch zoeken precies is en hoe dit bijdraagt aan betere zoekresultaten vertellen we je in dit nieuwsbericht.

Slimmere manier van zoeken

Semantisch zoeken is een ontzettend slimme en efficiënte zoektechnologie van Actonomy. Het grote voordeel van deze zoekmethode is dat het aanzienlijk meer relevante zoekresultaten oplevert dan de ‘normale’ manier van zoeken. Semantisch zoeken is verweven in OTYS Go! en deze manier van zoeken is beschikbaar in onze Kandidaten-, Vacature- en CRM-modules. Maar waarom is deze manier van zoeken nou beter dan het zoeken zoals je gewend bent? Om hier antwoord op te geven is het uiteraard handig om te weten wat semantisch zoeken nou precies inhoudt.

Semantisch zoeken uitgelegd

Semantisch zoeken houdt kortgezegd in dat er verbanden worden gelegd tussen opgegeven trefwoorden zodat ze hierdoor een betekenis krijgen. Het systeem herkent dus dat met de zoekopdracht "Accountmanager Utrecht" een functie Accountmanager in de regio Utrecht wordt gezocht. Zonder semantisch zoeken wordt deze combinatie gezien als complete functie, wat aanzienlijk minder zoekresultaten zal opleveren. Het systeem wordt met het toevoegen van semantisch zoeken interactiever omdat het nu daadwerkelijk 'slim' genoeg is om te herkennen waar je naar op zoek bent. Stel dat je op zoek bent naar een Java Developer, dan wil je natuurlijk niet dat het systeem komt aanzetten met Developers van het Indonesische eiland Java, tenzij je bereid bent om een flinke reiskostenvergoeding te betalen natuurlijk!

Voordelen van semantisch zoeken

We zouden Go! Semantic Search niet introduceren als er niet ontzettend veel voordelen aan zouden zitten. Met semantisch zoeken worden je ingetikte zoektermen achter de schermen flink uitgebreid. Normaal gesproken wordt met de zoekterm “Accountmanager” daadwerkelijk op een accountmanager gezocht. Hartstikke handig natuurlijk, het systeem zoekt toch wat je wilt? Zonder semantisch zoeken ga je hier helaas heel veel potentiële kandidaten niet op vinden. Een kandidaat kan namelijk een ander synoniem gebruiken voor “accountmanager” zoals “verkoper”, “sales executives”, “sales representative” en ga zo maar door. De semantische zoekmethode neemt al deze (en nog vele andere!) synoniemen mee om tot een completer zoekresultaat te komen. Het klopt dat je door middel van Boolean Search (het gebruikmaken van zoeken in combinatie van AND/OR/NOT) deze resultaten ook kunt krijgen, echter kost het ontzettend veel tijd om zo elke keer je zoekresultaten aan te passen en deze methode is vele malen foutgevoeliger.

Go! Semantic Search

Go! Semantic Search is voor elke OTYS Go! gebruiker gratis en standaard ingeschakeld. Om op deze manier te zoeken ga je naar de zoekfunctie van één van de eerder genoemde modules. Gebruik de dropdown-functie om semantisch zoeken te selecteren en kies vervolgens de juiste conditie (bevat de term wel/niet) en vink aan of de term verplicht is. Je krijgt vanaf nu de beste zoekresultaten te zien waarbij staat aangegeven waarom en waarop de kandidaat is gevonden!