AVG & de recruitmentbranche

Door: Arjan de Knegt 24-10-2017

Categorieën
:
AVG, Nieuws, Vakkennis,

Elke persoon die werkzaam is in de recruitmentbranche, krijgt te maken met het verwerken van persoonsgegevens. Dat op een respectvolle manier met persoonsgegevens omgegaan moet worden, is vastgesteld in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Dat is maar goed ook, want je wilt immers niet dat vertrouwelijke gegevens op straat komen te liggen of oneigenlijk gebruikt worden. Vanaf 25 mei 2018 zal de Wbp vervangen gaan worden door de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ofwel de General Data Protection Regulation (GDPR). Deze datum houdt echter ook in dat ieder bedrijf vanaf 25 mei 2018 daadwerkelijk volgens de richtlijnen van de AVG moet werken. Volgens experts zijn een hoop Nederlandse bedrijven te laat begonnen met de implementatie van de AVG, omdat deze wet meer verlangt dan het aanpassen van een privacy policy op de website. Met het einde van 2017 in zicht, begint de tijd meer en meer te dringen om de nieuwe wetgeving binnen je organisatie op orde te krijgen.

AVG vervangt de Wbp

De AVG is niet van 2017, maar gaat terug naar 25 januari 2012. Op deze datum maakte de Europese Commissie bekend dat de Europese regels ter bescherming van persoonsgegevens samengebracht gaan worden tot één Europese wet: de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Voorheen werd de privacywetgeving dus ondergebracht in de Wbp, een wet die binnen de EU nogal wat verschillen had met de wetgeving in de 27 andere Europese lidstaten. Met name dankzij de enorme groei van het internet besloot de Europese Commissie zich sterk te maken voor een uniforme naleving van een digitale markt. Het internet kent namelijk geen landsgrenzen en het gebruik van diverse wetgevingen zorgde regelmatig voor verwarring en tegenstrijdige regels. Het gebruik van één Europese richtlijn zorgt ervoor dat zakendoen makkelijker en eerlijker wordt, wat weer ten goede komt van de economie. Daarnaast zorgt een transparantere wetgeving ervoor dat mensen minder wantrouwig worden wat betreft de handhaving, omdat duidelijker wordt hoe met persoonsgegevens wordt omgegaan.

AVG binnen de recruitmentbranche

De recruitmentbranche is bij uitstek een branche waarin persoonsgegevens worden verwerkt. Een CV is een perfect voorbeeld van een document dat vol staat met persoonlijke informatie. Binnen de recruitmentbranche is de invoering van de AVG een ingewikkeld proces. Als je besluit om niets of onvoldoende maatregelen te nemen, dan riskeer je hoge boetes van de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Besluit je als organisatie om je tot in de puntjes in te dekken, dan loop je het risico dat kandidaten tijdens het sollicitatieproces vroegtijdig afhaken. Uiteraard moet de AVG op orde zijn binnen je organisatie, maar de candidate experience moet hierbij zeker niet uit het oog verloren worden!

OTYS en de AVG?

Nu wil jij natuurlijk weten hoe OTYS hiermee omgaat. Houd hiervoor onze blogs in de gaten, want we zullen de aankomende tijd meer posten over dit onderwerp. Om je nog beter voor te bereiden op de veranderende wetgeving, gaan we een webinar organiseren speciaal gericht op de AVG. Het webinar wordt georganiseerd in samenwerking met onze partner Solv, specialist in privacy-wetgeving. Meer informatie over het webinar zal op korte termijn worden gepubliceerd.

Whitepaper

Lees alles over de AVG en hoe OTYS ermee omgaat in ons whitepaper 'AVG in de recruitmentbranche'.