5 Waardevolle Google Analytics statistieken voor Recruiters

Door: Arjan de Knegt 15-11-2018

Categorieën
:
Blog, OTYS, SEO, Vakkennis,

Google Analytics is tegenwoordig een ‘hot-topic’ in de recruitment wereld. Iedereen weet dat er veel informatie uit te halen valt. Maar, wat is Google Analytics en hoe kan jij als recruiter waardevolle inzichten halen uit een op het eerste aanblik ingewikkeld systeem. In dit stuk ga ik je 5 concrete handvaten geven waar je écht iets mee kan. Wat is Google Analytics?

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een data verzamel programma van Google. Door een stukje code aan je website toe te voegen, laat je het programma constant informatie en statistieken verzamelen over de bezoekers op jouw website. Uit deze statistieken kan je veel waardevolle inzichten halen over je doelgroep, wat ze doen op je website en wat wel of niet goed werkt. Maar, welke statistieken zijn nu een goed uitgangspunt? Om het je makkelijk te maken zal ik 5 statistieken uitleggen waar je als recruiter écht iets mee kan.

Heb je Google Analytics nog niet geïmplementeerd op je website? Check dan deze link voor een uitgebreide uitleg.

Een vraag die wij bij OTYS trouwens veel krijgen is of Google Analytics geen inbreuk maakt op de privacy van de bezoeker sinds de invoering van de nieuwe AVG-wetgeving. Maak je geen zorgen, in een van onze blogs leggen we je stap voor stap uit hoe je jouw Google Analytics AVG-proof maakt.

5 Google Analytics rapporten waar je wat mee kan

Zodra je Google Analytics hebt geïmplementeerd en de eerste resultaten zijn verzameld, wil je natuurlijk precies weten welke cijfers relevant zijn en wat deze cijfers je vertellen. Hieronder vertellen we welke cijfers relevant kunnen zijn voor recruiters!

1. Kanalen – hoe komen je bezoekers bij jouw website?

Acquisitie -> Alle verkeer -> Kanalen

Misschien wel meteen de belangrijkste! Je krijgt bezoekers op je website, maar hoe komen ze hier nu eigenlijk? En welk kanaal is voor mij de meest efficiënte manier om potentiële kandidaten op mijn website te krijgen? Google maakt hier onderscheid tussen 4 kanalen:  

blog_image:article_yourit_15422718845bed338c493da.jpg:end_blog_image

Dit is perfect om te bepalen hoe je bezoekers je website vinden. Sta je op een vindbare plek in zoekmachines (organic search), of moet je hier echt in groeien? En dus meer aandacht besteden aan je SEO. Heeft die laatste social mediacampagne resultaat geleverd? Heb ik eigenlijk wel wat aan bezoekers van Facebook? Zomaar een aantal vragen die je via de statistieken in dit rapport kan beantwoorden. Kortom, het kan erg waardevol zijn om de prestaties van ieder kanaal nauwkeurig te analyseren en te kijken of deze in verhouding zijn met de tijd/moeite die je in ieder kanaal steekt.

2. Locatie – waar komen je bezoekers vandaan?

Doelgroep -> Geo -> Locatie

Wil je weten waar je bezoekers vandaan komen? Heeft die campagne voor werkzoekenden in Limburg effect gehad?

Dit is hét rapport om informatie over de locaties van bezoekers te analyseren en dit soort vragen te beantwoorden. Wellicht zie je zelfs dat enorm veel bezoek komt uit een provincie waar je eigenlijk weinig vacatures hebt. Gevalletje ‘‘gat in de markt’’? 

3. Mobiel overzicht - Welk devices gebruiken je bezoeker?

Doelgroep -> Mobiel -> Overzicht

Op welk apparaat wordt mijn website eigenlijk bezocht? Presteert mijn mobiele website wel goed?

Informatie hierover vind je in dit rapport. Je belandt direct in een overzicht waarin het bezoek wordt verdeeld in mobiel, desktop en tablet bezoek. Zie je dat het grootste deel van je bezoek via een mobiel komt? Dan weet je meteen dat dit een goed uitgangspunt is voor wervingscampagnes. Zie je hierin dat het mobiele bezoek kwalitatief achter blijft, dan weet je dat er waarschijnlijk nog verbeterpunten zijn voor je mobiele website. Misschien is je sollicitatieformulier op mobiel wel onnodig lang, waardoor veel potentiële sollicitanten afhaken… 

4. Alle pagina’s – Welke (vacature)pagina’s worden goed bezocht?

Gedrag -> Site-content -> Alle pagina’s of bestemmingspagina’s

Alle pagina’s

Welke pagina’s zijn populair? Via dit rapport zie je al snel welke vacatures wel goed bezocht worden en welke mogelijk wat extra aandacht nodig hebben. Zo kan je ook een kleine test doen met verschillende soorten vacatureteksten en vervolgens meten wat meer bezoekers trekt.

Bestemmingspagina’s

Dit is een rapport met pagina’s via welke de bezoeker binnenkomt op de website. Naast natuurlijk je homepage kan hier veel interessants in staan. Je kan bijvoorbeeld zien of die landingspagina voor de vacaturecategorie ‘accountants’, die je vorige maand hebt aangemaakt, wel goed gevonden wordt. Daarnaast kan je hier ook bepaalde vacatures vinden die erg goed vindbaar zijn, of juist niet. Goed materiaal om op voort te borduren dus…

3. Conversies – Krijg je wel sollicitaties binnen?

Conversies -> Doelen -> overzicht of trechterweergave

Mijn persoonlijke favoriet! Behaalde doelen. In Google Analytics kan je instellen dat een converterende actie (bijvoorbeeld: een sollicitatie) wordt geregistreerd. Best prettig om te weten natuurlijk, helemaal in combinatie met de rapporten die in dit stuk genoemd worden. Want, een pagina met veel bezoekers of een kanaal dat relatief veel bezoek binnenbrengt is leuk, maar uiteindelijk draait het er natuurlijk wel om dat deze pagina aansluit en converteert

blog_image:article_yourit_15422723995bed358f2f2c1.png:end_blog_image

Een ander leuk trucje is het instellen van een funnel, dit kan tegelijkertijd met het instellen van een doel. Een funnel die wij vaak instellen: vacaturedetail -> sollicitatieformulier -> sollicitatie. Zo kan je precies zien hoeveel bezoekers op iedere stap in de sollicitatiefunnel terecht komen. Misschien nog wel belangrijker, je ziet ook in welke stap veel bezoekers lijken af te haken. Kan je natuurlijk meteen op onderzoek uitgaan en met een kritische recruiterblik bepalen waarom men afhaakt op die pagina. Meer weten over de sollicitatiefunnel op je website? Check deze relevante blogs over de Online Candidate Experience, Online Candidate Experience Deel 2, de definitie van online candidate experience.  

Hoe dan ook is Google Analytics een waardevol programma voor de recruiter omdat het zoveel feedback geeft op uitgevoerde acties en daarnaast bruikbare informatie verstrekt over je doelgroep. Wij zijn in ieder geval al overtuigd van de waarde. Jij ook?

Ben jij overtuigd van de waarde van Google Analytics en Online Marketing, maar heb je liever een partner die je hierbij helpt? Wellicht kunnen wij jou helpen. Bekijk onze onlinemarketingdiensten voor de recruitment branche of neem contact met ons op!

We hebben ook andere blogs geschreven over Google Analytics voor Recruiters: 4 Tips voor ’t opstarten van Google Analytics voor RecruitersWat is het verschil tussen Google Universal Analytics en de nieuwe Google Analytics 4?.  Heb je jouw website ook al Google for Jobs ready gemaakt?