Verbeter de Online Candidate Experience Deel 2

Door: Arjan de Knegt 4-7-2019

Categorieën
:
Blog, OTYS, SEO,

Hoe overtuig je die kandidaat om bij jou te solliciteren?

Kandidaten hebben tegenwoordig de vacatures voor het uitkiezen. Met zoveel vacatures op het web is het belangrijk om jezelf te blijven ‘vernieuwen’. Hoe zorg je ervoor dat jij eruit springt in het oneindige bos van vacatures?

 

Eerder schreven we al over dit onderwerp in Deel 1 van de Online Candidate Experience. Zo schreven we daar dat je eens kritisch door je eigen website moet klikken, foutjes eruit moet halen, je spelling moet kloppen en de juiste informatie moet beschikbaar zijn. Ook de Candidateflow was hierbij belangrijk, ofwel: moet jouw toekomstige kandidaat geen onnodig moeilijk proces doorlopen om te kunnen solliciteren.

Uiteraard kan het zijn dat een kandidaat ondanks die gestroomlijnde sollicitatiefunnel toch nog een beetje overtuigd moet worden. Dan wordt de Emloyer Branding op jouw website belangrijk. De uitstraling van jouw website en de identiteit van jouw bedrijf komt hier écht aan bod.

In deel 2 van de online Candidate Experience geef ik je praktisch tips over hoe je jezelf kan presenteren als de expert in jouw vakgebied en hoe je die ene kandidaat dat laatste zetje geeft om bij jou te solliciteren!

Maar, voordat we daar naar gaan kijken, eerst nog even kort welke twee stappen hier al aan vooraf gingen:

1. Ken je website
Zorg ervoor dat alle info op je website klopt en toegevoegde waarde heeft voor de potentiele kandidaat.

2. Workflow vs. Candidateflow
Kortom, creëert jouw workflow een ingewikkelde candidateflow?

 

3. Presenteer jezelf als de expert
Hoe presenteer je jezelf? First impression matters

Het proces op je website is op dit moment dus helemaal in orde, men komt geen onnodige drempels of conversiekillers meer tegen. Dan is het nu belangrijk om te laten zien wie jullie zijn en wat jullie doen. Ofwel, presenteer jezelf als de expert binnen je vakgebied. Hierbij zeggen wij ook vaak ‘first impression matters’. Bij binnenkomst heeft de kandidaat binnen enkele seconden al een eerste indruk van jouw website en bedrijf en of men dus op de juiste plek is. Dan kan je er maar beter voor zorgen dat dit positief is! Hoe zorg je hier dan voor? 

 

 

 


4. Employer branding
Waarom moeten ze voor jou kiezen?

Als je bij dit punt bent aangekomen ben je al ver in het optimalisatie proces! Je website is volledig ontdaan van fouten, is super gebruiksvriendelijk en als men binnenkomt weten ze meteen dat ze bij jou goed zitten… Toch kan het zijn dat de kandidaat nog een klein zetje nodig heeft om te solliciteren.
Dit is dus jouw moment om die potentiële kandidaat over de streep te trekken. Hoe doe je dit dan? Hieronder een aantal voorbeelden van hoe bedrijven de kandidaat proberen te overtuigen om bij hen te solliciteren:

Shopify:
Omgekeerde psychologie! Waar kandidaten normaal gesproken motivatiebrieven moeten aanleveren heeft het Amerikaanse bedrijf Shopify het omgedraaid. Zij solliciteren bij jou! Op de website staat een pagina met waarin door middel van deze brief wordt uitgelegd wie ze zijn en waarom je bij hen moet solliciteren. Een leuke manier om je potentiële kandidaat te overtuigen!
blog_image:article_yourit_15622363925d1dd5e8cb3b8.jpg:end_blog_image

Bol.com:
Wat we tegenwoordig steeds vaker tegenkomen; de sollicitatieprocedure uitgelegd. Mooi voorbeeld hiernaast van bol.com waarin stap voor stap de procedure uitgelegd wordt. Je weet dus precies wat er gaat gebeuren zodra jij je sollicitatie verstuurd. Solliciteren kan voor veel mensen best een hoop spanning meebrengen en op deze manier kan je een deel van die onzekerheid wegnemen.
blog_image:article_yourit_15622364065d1dd5f6b507e.png:end_blog_image


Als je alle stappen hebt gevolgd heb je nu dus een website die volledig klopt en waar geen fouten meer op staan, een makkelijke candidateflow, je presenteert jezelf als expert in je vakgebied en men weet binnen enkele seconden of ze op de juiste plek zijn en voor de twijfelaars is je employer branding sterk genoeg om ze te overtuigen. Kortom: als ze eenmaal op je website zijn, staat niets ze meer in de weg om te solliciteren.

Dan is het nu alleen nog zaak om zoveel mogelijk potentiële kandidaten naar je website te krijgen!