Zo voorkomt u interne fraude dankzij uw OTYS-systeem

Door: M. Ingen 4-7-2017

Categorieën
:
Nieuws, OTYS, Software,

De werkgelegenheid in Nederland is groeiende. Goed nieuws natuurlijk voor onze economie, maar een groeiend personeelsbestand brengt ook gevaren met zich mee voor bedrijven: meer mensen op de werkvloer betekent meer kans op fraude. Dit kan zich uiten in bijvoorbeeld een greep in de kassa, het stelen van luxe artikelen of zelfs het misbruiken van gevoelige gegevens. Uit het jaarverslag van de stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD) dat vandaag is gepubliceerd, blijkt dat er steeds meer fraudeurs worden geregistreerd. Wist u dat u als klant van OTYS eenvoudig de kans op fraude kunt verkleinen met onze koppeling met de stichting FAD?

Wat is de stichting FAD?

De Stichting Fraude Aanpak Detailhandel is in het leven geroepen om fraude van winkelpersoneel tegen te gaan en de integriteit van de detailhandel te vergroten. Ze functioneren hierbij als onafhankelijke toezichthouder én beheerder van het Waarschuwingsregister. Met behulp van het Waarschuwingsregister kunnen werkgevers de integriteit van sollicitanten nagaan en voorkomen dat fraudeurs (opnieuw) schade aanrichten. Het Waarschuwingsregister kan worden gezien als een lijst met personen die zich schuldig hebben gemaakt aan fraude. Bedrijven die zijn aangesloten bij de FAD kunnen via het register checken of dat een sollicitant een fraduleus verleden heeft bij een ander aangesloten bedrijf. Hoewel de check dus nog wel beperkt is tot het werkverleden van aangesloten bedrijven, worden steeds meer fraudeurs geregistreerd omdat steeds meer bedrijven zich aansluiten bij de FAD. Vanwege de hoge gevoeligheid van de gegeven informatie van het Waarschuwingsregister, kunnen er beperkt gegevens worden ingevoerd en getoond waarbij een protocol wordt aangehouden om privacy te garanderen.

Interne fraude; een enorme kostenpost

Het aantal bedrijven dat zich aanmeldt bij de FAD is de afgelopen jaren enorm gegroeid. In 2012 werden 114.000 sollicitanten gescreend, in 2016 was dit aantal al gegroeid naar 380.000. De keiharde cijfers uit het rapport liegen er niet om: fraude kost bedrijven ongeveer €190 miljoen(!) per jaar. Dit bedrag onderstreept het belang om interne fraude te bestrijden. Doordat steeds meer bedrijven zich besluiten aan te melden, wordt het Waarschuwingsregister steeds effectiever. Een frauderend persoon wordt voor vier jaar op de lijst geplaatst zodat gedurende deze periode een terugkeer in de detailhandel onmogelijk is. De lijst telt inmiddels ruim 1800 fraudeurs die voorlopig geen kans krijgen om opnieuw in de detailhandel toe te slaan.

Nauwe samenwerking OTYS en FAD

Als klant van OTYS is het mogelijk om uw onderneming aan te sluiten bij de FAD. Onze partnerkoppeling maakt het mogelijk om direct vanuit uw OTYS-systeem sollicitanten na te trekken in het Waarschuwingsregister. Het voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld een VOG-verklaring is dat u direct een persoon kunt screenen en zijn arbeidsverleden in een mum van tijd op uw scherm heeft. Met name in de detailhandel is dit een vereiste omdat deze branche wordt gekenmerkt door veel personeelswisselingen. Het komt u misschien wel bekend voor dat u gisteren een sollicitant op gesprek had die vandaag al aan het werk is! Daarnaast wordt niet elk geval van interne fraude door politie en justitie aangepakt, waardoor dit niet op de VOG-verklaring zal verschijnen. Een melding van fraude in het register zal daarentegen altijd worden opgenomen! U bent hierdoor altijd verzekerd van betrouwbaar personeel.

Meer informatie?

Bent u benieuwd geworden naar de mogelijkheden van de koppeling van OTYS en de FAD? Laat dan uw gegevens achter via onderstaande button en wij nemen contact met u op.

Ik ben benieuwd wat de koppeling voor mij kan betekenen!