Let's get in touch

Let's get in touch

Blog, Blogs, OTYS

Hoe maak je een succesvolle LinkedIn advertentie in 4 stappen?

  • 1020 views
  • 22-06-2021 2:44 PM
Nina van Eden
Written by
Nina van Eden

In de recruitment branche ben je altijd opzoek naar de juiste kandidaten. Al dan niet voor jezelf of al dan niet voor een opdrachtgever. LinkedIn is een heel goed platform om kandidaten te vinden. Je kan namelijk op LinkedIn ook adverteren om jouw vacature dus zichtbaar te maken voor jouw doelgroep. In deze blog ga ik jullie uitleggen hoe je een succesvolle LinkedIn advertentie kan starten. De advertentie zal uiteindelijk leiden naar een vacature op jouw werkenbij-website. In een promotie post kan je jouw doelgroep op deze manier leiden naar een vacature op jouw website. Ik neem jullie mee in 4 makkelijke stappen.


Stap 1: Maak een advertentie-account aan

Om te kunnen adverteren op LinkedIn heb je een advertentie account nodig. Via linkedin.com/ads kan je je account aanmaken. Als je eenmaal bent ingelogd, ga je naar campagne beheer en kan je rechts bovenin op de knop “campagne aanmaken” klikken. Als je hierop klikt, kom je op een nieuwe pagina terecht en ga je naar stap 2.  


Stap 2: Stel de campagne in

In deze stap gaan we de campagne instellen. Allereerst is het de bedoeling om de doelgroep te bepalen. De advertentie zal uiteindelijk voor meer websitebezoekers naar jouw vacature gaan zorgen, hierom wordt er dan ook gekozen voor de doelstelling: “websitebezoekers”. 

Vervolgens gaan we de doelgroepen verder verifiëren. Bij locaties kies je de locatie die past bij de vacature. Ben je opzoek naar een marketeer in de regio Zuid-Holland? Kies dan ook hier de locatie Zuid-Holland. Dit kan van regio tot specifieke plaats. Vervolgens moet je de profieltaal instellen, in dit geval Nederlands. 

Vervolgens kan je je doelgroep nog veel verder gaan bepalen. Hier kan je je eigen doelgroep helemaal gaan definiëren van ervaring, tot interesses en gedrag. Bij ervaring kan je bijvoorbeeld functietitels toevoegen zodat je je doelgroep nog verder specificeert. Hoe specifieker je bent, hoe gerichter je aan het zoeken bent. Hierdoor zal je bepaalde mensen op LinkedIn gaan uitsluiten die niet bij de vacature passen. Hoe gerichter jij de doelgroep definieert, hoe meer mensen de vacature gaan zien die daadwerkelijk ook echt geïnteresseerd zijn. Je toont als ware dus de advertentie echt aan mensen die wellicht zouden solliciteren op jouw vacature. Je filtert in deze stap al mensen weg die niet geïnteresseerd zullen zijn in de vacature. Verder zijn er nog veel meer opties mogelijk om je doelgroep te specificeren. Hoe je deze instelt en welke opties je kiest, ligt aan de doelgroep.

Daarna komen we aan bij de advertentie format. Er zijn hier verschillende opties mogelijk: advertentie met één enkele afbeelding, advertentie met afbeeldingscarrousel, videoadvertentie, tekst advertentie, spotlight-advertentie, berichtadvertentie en gespreksadvertentie. Kies hier degene die past bij jouw advertentie.
 


Stap 3: Stel je budget en schema in

Hierna komen we bij budget en schema. Ik kan me voorstellen dat het hier moeilijker gaat worden en dat je soms niet weet wat je het beste kan kiezen en dat je bang bent te veel te gaat betalen. Bij adverteren op LinkedIn kan je de duur van je advertentie instellen, maar ook het budget. Het budget kan je zelf aanpassen en je kan ervoor kiezen om een dag budget te kiezen of om een totaalbudget te kiezen. Je kan alles dus helemaal instellen zoals je zelf wil. Wel is het zo hoe lager het bedrag hoe minder de advertentie wordt weergegeven. Ook kan je zelf instellen wanneer je de advertentie laat beginnen en eindigen. Dus stel je maakt zondag de advertentie, dan kan je er ook voor kiezen om deze maandag pas te laten beginnen. Verder kan je nog het soort bod kiezen, je kan kiezen voor drie verschillende opties:

  • Automatisch bod. Hier biedt het biedsysteem van LinkedIn voor jou. Dit is vaak de makkelijkste optie. Helemaal als je voor de eerste keer op LinkedIn zal gaan adverteren, is automatisch bod het eenvoudigste om te kiezen.
  • Verhoogd CPC. Hier zal je gaan betalen per click op jouw advertentie. Je kan een maximaal bod kiezen per click. Deze optie is ingewikkelder dan automatisch bod. 
  • Maximum bod CPM. Hier zal je gaan betalen per 1000 weergaven. Ook hierbij kan je weer een maximaal bod kiezen.  


Stap 4: maak de advertentie en zet de advertentie live

Vervolgens kan je jouw advertentie gaan maken. Hier kan je eerst kiezen welk type advertentie je wil tonen. Heb je bijvoorbeeld een video gemaakt die jouw vacature gaat promoten? Dan kies je hier het type video. Verder kan je ook nog kiezen voor alleen een tekst of voor één of meerdere afbeeldingen. Vervolgens kan je de advertentie een naam geven en eventueel een bestand selecteren. Je kan ook nog een inleidende tekst toevoegen en een kop toevoegen. Bij URL van de bestemmingspagina voeg je de URL van de vacature toe die dus leidt naar de vacature op jouw werkenbij website. Oproep tot actie is in dit geval “meer informatie” aangezien we geen vacature op LinkedIn plaatsen, maar dat de advertentie zal gaan leiden naar de vacature op jouw werkenbij website. Uiteraard kan je op LinkedIn ook alleen een vacature tonen als advertentie. Alleen voor deze blog is gekozen om te leiden naar de werkenbij website. Aangezien daar vaak meer informatie over de vacature te vinden is en de kandidaat nu via jouw website zal gaan solliciteren. Dit is dus iets waar je zelf voor kan kiezen, alleen in deze blog wordt deze optie uitgelicht. Je ziet bij LinkedIn altijd een voorbeeld hoe de advertentie eruit komt te zien. Ben je tevreden? Klik dan op de knop maken. Je komt dan op een nieuwe pagina terecht, klik op de knop “volgende” om een overzicht te vinden van de advertentie. Check alles nog even goed en dan is de laatste stap om op de knop “campagne starten” te klikken en je advertentie staat live! 


Je kan eigenlijk dus heel eenvoudig en snel een campagne gaan maken op LinkedIn die doorverwijst naar jouw vacature op jouw werkenbij website. 


We kunnen ons ook voorstellen dat je niet zo bedreven bent in het aanmaken van campagnes of het definiëren van doelgroepen en wil je gewoon meer kandidaten of meer opdrachtgevers. Partners zoals TheRecruitBoosters kunnen je daarmee helpen. Ze ontzorgen je hierbij in het gehele proces. Dat dus al begint bij het in kaart brengen van de doelgroep, en leidt uiteindelijk tot een continue toevoer van warme leads en kandidaten, die klaar staan om het gesprek met je aan te gaan. Door deze samenwerking worden alle leads en kandidaten direct in OTYS opgeslagen. Zo blijft niet alleen je data gewaarborgd, maar kun je ook zeer actief en gericht te werk gaan.


Wist je dat wij een werkenbij-website voor jou kunnen maken? OTYS heeft een geheel team beschikbaar die voor jou een website kan bouwen! 


Neem contact op

Ons nieuwsBlijf op de hoogte

Schrijf u dan in voor onze OTYS Update. U ontvangt dan regelmatig een e-mail met het laatste recruitment nieuws, product releases en tips & tricks.

Houd me op de hoogte

0
Hi there!Heb je 1 minuut?

Welkom op onze vernieuwde website! We zijn benieuwd wat jij er van vindt. Geef snel je rating.

Alvast bedankt!

Geef je rating

Your!T BV gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.