Let's get in touch

Let's get in touch

Blogs, OTYS, SEO, Vakkennis

Google Ads Tracking in OTYS: The Guide

  • 1330 Ansichten
  • 23-4-2020 13:44
Faye Buter
Geschrieben von
Faye Buter

Wanneer je gebuikt maakt van Google Ads, wil je niet enkel weten voor hoeveel conversies betaalde advertenties hebben gezorgd, maar ook of je de kandidaten ook hebt kunnen plaatsen. 

Om je URL’s te kunnen ‘tracken’ zijn er UTM-tags in het leven geroepen. Dit zijn parameters die toegevoegd worden aan een URL, zodat een andere website of analytics tool deze kan uitlezen. Hierdoor kan je meten of men via een advertentie op jouw website is gekomen. Meer lezen over UTM-tags kan op support.google.com of leer meer over URL-makers op basis van parameters. Voor deze handleiding gaan we ervanuit dat je bekend bent met UTM-tags & Google Ads en zelf weet hoe deze aan te passen. 

Google Ads gebruikt voor de bestemmings-URL een eigen unieke ID (GCLID). Zij stoppen een tracking code in deze URL, die enkel door Google zelf uitgelezen kan worden. Dit is handig voor Google Analytics, want het scheelt je zelf heel veel werk. Echter, dit is niet handig wanneer je gebruik maakt van externe tools, zoals de rapportage module van OTYS.

Om toch de gegevens naar OTYS te kunnen sturen en dus te weten voor welke kandidaten je daadwerkelijk hebt betaald, zal je gebruik moeten maken van Manual Tagging. Uiteraard wil je dit niet voor elke advertentie handmatig willen doen. Daarom hebben we hierin uitgelegd hoe je Manual Tagging en dus Tracking naar OTYS inschakelt voor al je Google Ads Campagnes. Hier vind je uitgelegd welke stappen te doorlopen, welke deels in Google Ads en deels in Analytics zijn. 

Stappen in Google Ads

Allereerst zorg je dat je ingelogd bent op het juiste account. We gaan op account niveau een trackingtemplate instellen. Zorg dat je de Nederlandse versie gebruikt, zodat je de juiste stappen kunt vinden. 

Ga links naar je campagnes en klik de zoekcampagnes aan. In het submenu klik je op instellingen. Zorg dat je de accountinstellingen opent. 

Onder het kopje Bijhouden vind je de mogelijkheid om een “Trackingtemplate” en een Achtervoegsel uiteindelijke URL” toe te voegen. We gaan nu het “Trackingtemplate” toevoegen. Kopieer en plak het volgende Trackingtemplate: 

{lpurl}?utm_source=google&utm_medium={ifsearch:cpc}{ifcontent:display}&campaignid={campaignid}&adgroupid={adgroupid}&term={keyword}

 

Klik op testen. Krijg je de correcte bestemmingspagina’s? Dan is het trackingtemplate goed geplaatst. Het gedeelte in Google Ads is nu klaar. Vergeet niet eerst op opslaan te drukken, alvorens Ads te sluiten. 

Stappen in Google Analytics

Schakel over naar je Google Analytics account. Login met je Google login, zorg dat deze toegang heeft naar het account die gekoppeld zit aan het Ads account. 

Ga naar je beheerdersinstellingen (links onder), navigeer in de tweede kolom naar je Property-instellingen. Onder het kopje ‘geavanceerde instellingen’ vink je het vakje aan om handmatige tagging (UTM-waarden) toe te staan om autotagging (GCLID-waarden) te overschrijven.

Portalen in OTYS Go! 

Je bent nu bijna klaar om Google Ads terug te zien in je rapportages in OTYS. Zorg ervoor dat je twee nieuwe portalen aanmaakt. Dit kan in OTYS Go! CMS onder het kopje verkeer. Je wil er één genaamd Google Ads en één Google Display Netwerk. Zorg dat je de juiste UTM tags koppelt wanneer de portaalverzoeken zijn goedgekeurd.

  • Google ads: UTM source=google & UTM medium=cpc
  • Google Display Netwerk: UTM source=google & UTM medium=display

 

Kom je er niet uit? Neem dan vandaag nog contact op met je accountmanager. Onze Online Marketeer richt het met alle liefde voor jullie in. 

Ons nieuwsBlijf op de hoogte

Schrijf u dan in voor onze OTYS Update. U ontvangt dan regelmatig een e-mail met het laatste recruitment nieuws, product releases en tips & tricks.

Houd me op de hoogte

0
Hi there!Heb je 1 minuut?

Welkom op onze vernieuwde website! We zijn benieuwd wat jij er van vindt. Geef snel je rating.

Alvast bedankt!

Geef je rating

Your!T BV gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.