Let's get in touch

Let's get in touch

Blog, Nieuws, OTYS, SEO

The Ultimate Checklist: is jouw website al Google for Jobs ready?

  • 2251 Ansichten
  • 3-9-2020 14:10
Faye Buter
Geschrieben von
Faye Buter

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar nu is het toch echt zo ver. Google for Jobs heeft zijn intrede gemaakt in Nederland. Ben jij hier al wel klaar voor? En nog belangrijker, zijn je vacatures en je website hier al helemaal klaar voor? In deze blog geven wij jou handvatten voor Google for Jobs, zodat jij straks niet voor verassingen komt te staan. 

Wat is Google for Jobs?

Laten we eerst maar eens beginnen bij de basis, namelijk: wat is Google for Jobs? Simpel gezegd is Google for Jobs een soort Google Shopping, maar dan voor de recruitment branche. Net als bij Shopping verschijnt er een widget in de zoekresultaten. In plaats van producten of widgets, zie je nu vacatures. Type maar eens ‘sales manager vacatures’ in en je ziet de nieuwe Google for Jobs widget verschijnen. Google plaatst alle gevonden vacatures in één mooi overzicht. 

Wat moet ik nu doen?

Niet elke vacature vind je zomaar in het overzicht. Er zijn twee belangrijke punten waarmee je rekening mee moet houden om jouw vacatures Google for Jobs- ready te maken:

  1. Technische instellingen
  2. Juiste content

Wanneer je een OTYS website hebt, dan heb je al een hele goede basis voor het gebruik van Google for Jobs. Met een paar instellingen, het aanmaken van correcte match criteria en het plaatsen van een stukje code op de website, staan de vacatures vanaf dan altijd automatisch goed. PS: hier kan een consultant gewoon mee helpen. Vul dan even het formulier in op deze pagina. 

Maar: de juiste content is nu nog belangrijker geworden dan ooit. Je vacatures moeten SEO-wise helemaal on point zijn. Dit kan namelijk je ranking in Google for Jobs beïnvloeden. Een aantal verplichte velden dienen ingevuld te worden door je ATS en je dient gebruikers van de widget snel over te halen om te solliciteren bij jou. 

Laten we bij het technische gedeelte beginnen. 

Jouw vacatures technisch in orde 

Voordat je aan de content gaat werken, wil je natuurlijk weten dat deze zichtbaar is. Hoe werkt dit voor Google en wat moet je doen in OTYS? 

  • Google maakt gebruik van Structured Data, ook wel Schema Markup genoemd (schema.org). Dit zijn hele kleine stukjes HTML-code die je om specifieke content plaatst, zodat Google weet wat het is. Dit zorgt bijvoorbeeld voor sterrenreviews in de zoekresultaten, uitgelichte stukken, maar hiermee kenmerk je ook de onderdelen van de vacatures. Lees meer over Structured Data en Schema Markup. Heb je een OTYS website? Dan kunnen we een stukje JSON code plaatsen. Voor nieuwe template websites is deze al automatisch aanwezig. Heb je een custom site of een gedateerde site, dan kan je dit niet zelf. Hiervoor zal je even een supportticket in moeten schieten. 
  • Maak je gebruik van een ATS waarbij vacatures automatisch goed wordt gezet? Dan zal je, net als bij OTYS, vaak wel de ATS velden moeten mappen aan de Google for Jobs velden. Voorbeeld:  in OTYS kan je aangeven wie gekenmerkt moet zijn als de opdrachtgever (jijzelf of de klant) of heb jij andere termen voor fulltime en/of parttime functies in het systeem. Deze dien je goed te zetten. Wanneer je technisch goed bent, kan je dit zelf doen in de OTYS instellingen. Klik op de klantinstellingen en zoek naar ‘Google for Jobs’. De instelling wijst zich vervolgens vanzelf! 
  • Koppel je website aan Google Search Console. Ben je hier nog niet mee bekend? Lees je hier dan even in of lees de uitgebreide blog over Google Search Console. Waarom moet ik dit doen voor Google for Jobs? Omdat je hier precies kan zien welke vacatures geïndexeerd worden, wat de prestaties hiervan zijn, maar ook met welke vacatures eventuele technische ‘errors’ zijn. 
  • Op het moment dat alles goed staat ingesteld, moet je er alleen nog voor zorgen dat Google dagelijks jouw vacatures indexeert. De standaard Google bots scannen regelmatig jouw website, maar in Google Search Console kan je ook je sitemap indienen. Een OTYS website komt altijd met een sitemap met alle vacature url’s, die zich dagelijks ververst. Type https://www.jouwwebsite.nl/sitemap.xml in om jouw sitemap te zien. Ps: vergeet niet om het websitedomein te vervangen voor de jouwe.

Zo, nu je technisch iets wijzer bent, gaan we kijken naar de content. Mocht je op dit punt al denken, hier wil ik graag hulp bij. Vul dan hier het formulier in, zodat dit door een consultant wordt ingericht. Mocht je op dit punt denken, waar is de handleiding? Download dan de Google for Jobs Quick Guide of bekijk de webinar van Bastiaan Brans over het onderwerp.

De juiste content op je website

Het is belangrijk dat jouw vacaturetekst zo compleet en pakkend mogelijk is. Omdat er natuurlijk veel concurrentie is, wil jij graag in de top drie staan. Met onderstaande punten helpen wij jou op weg!

  • Google houdt van structuur. Vermijd creatieve functietitels en houd het zo simpel mogelijk. ‘Sales Manager’ scoort beter dan ‘Sales Tijger’. Probeer dus zoveel mogelijk standaard functietitels te gebruiken in jouw vacaturetekst. Tip: maak gebruik van de arbeidsmarktdata van Jobdigger om altijd de meest gangbare vacaturetitels te vinden. 
  • Gebruik in jouw vacaturetekst minimaal 400 tot 500 woorden en voorkom speciale tekens, uitroeptekens of hele woorden in hoofdletters. Voor vacatures met veel concurrentie is de lengte van de tekst erg belangrijk. Een functieomschrijving van minder dan 150 à 200 woorden is echt te weinig. 
  • Probeer jouw bedrijf / vacature in de eerste 25 regels zo goed mogelijk te verkopen. Google laat namelijk niet de gehele vacaturetekst zien, totdat de bezoeker op een ‘Meer lezen’- knop klikt. De eerste paar regels moeten dus de functie en het aanbod duidelijk omschrijven. Zorg ervoor dat je de bezoeker prikkelt door meteen met de deur in huis te vallen. Wat maakt de functie zo interessant? 
  • Ons laatste punt is misschien wel de meest vervelende. Google raadt aan om een salarisindicatie bij een vacature weer te geven. We begrijpen dat dit voor bepaalde bedrijven een no-go is, maar dit kan wel je ranking in Google maken of breken. Bij een nauwkeurige salarisindicatie verhoog je de kans op een goede ranking.

Nu ben je helemaal klaar voor Google for Jobs! Wil je dat een consultant helpt met inrichten, wil je samen met een marketeer kijken naar je vacatureteksten? Vul dan even het formulier in op deze pagina en we helpen je met alle liefde verder!

Ons nieuwsBlijf op de hoogte

Schrijf u dan in voor onze OTYS Update. U ontvangt dan regelmatig een e-mail met het laatste recruitment nieuws, product releases en tips & tricks.

Houd me op de hoogte

0
Hi there!Heb je 1 minuut?

Welkom op onze vernieuwde website! We zijn benieuwd wat jij er van vindt. Geef snel je rating.

Alvast bedankt!

Geef je rating

Your!T BV gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.