Let's get in touch

Let's get in touch

Blog, OTYS

4 Handige tips voor Google Analytics 4 voor recruiters

  • 341 bekeken
  • 6-5-2021 9:30
Faye Buter
Geschreven door
Faye Buter

Zoals je in onze vorige blog wellicht al hebt gelezen, heeft Google Analytics een nieuwe versie uitgebracht Google Analytics 4. Heb jij Google Analytics 4 nog niet geïnstalleerd? Lees dan eerst onze blog: "Hoe kan je Google Analytics installeren via OTYS?". Misschien heb je onze andere blog ook al gelezen: "Wat is het verschil tussen Google Universal Analytics en Google Analytics 4?" Dan weet je dat er veel is veranderd in de nieuwe versie van Google Analytics. In deze blog gaan we dieper in op Google Analytics 4 en geef ik je 4 tips voor jou als recruiter.

1. Maak gebruik van de zoekbalk

Aan Google Analytics 4 (GA4) kan je vragen stellen. Wil je bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers jouw website vorige week had? Typ jouw vraag in de zoekbalk en GA4 geeft direct antwoord. Zo kan je zelf vragen bedenken en deze stellen, of je kan kijken welke suggesties GA4 aan je geeft en deze statistieken gebruiken. Bekijk onderstaande afbeelding maar eens.
 

Wel is GA4 nog steeds in ontwikkeling, het kan zijn dat GA4 jouw vraag niet kan beantwoorden.


2. Word bekend met de verschillende ‘gebeurtenissen'

In GA4 hebben gebeurtenissen verschillende specifieke namen. Zo heb je bijvoorbeeld de gebeurtenis “session_start” die het begin van een sessie kenmerkt of “user_engagement” die de betrokkenheid van de gebruiker meet. Om statistieken van GA4 te begrijpen is het handig om te weten wat deze gebeurtenissen precies meten. Via deze link kan je bekijken hoe bepaalde gebeurtenissen heten en wat ze meten. 

 

3. Doelgroepen

In GA4 kan je net als in Google Universal Analytics je doelgroep bekijken. GA4 heeft zelf al twee doelgroepen aangemaakt: 

  1. All Users: zoals het woord al zegt, is dit het overzicht van alle gebruikers
  2. Purchases: dit is de doelgroep die een waardevolle actie heeft uitgevoerd op jouw website. 

Maar je kan ook zelf doelgroepen aanmaken in GA4. Als je het lastig vindt om een doelgroep te bepalen, geeft Google Analytics 4 ook voorgestelde doelgroepen weer.  Als je kiest voor templates geeft GA4 templates weer op basis van bijvoorbeeld de demografie en worden er binnen het template demografie gebruikers van de website gesegmenteerd op basis van verschillende demografische gegevens. Een tip: zet deze templates aan en analyseer deze gegevens eerst. Ben je klaar voor de volgende stap, dan kan je ook zelf doelgroepen creëren door gebruikers te segmenteren op kenmerken die belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Benieuwd hoe dit moet? Bekijk dan dit filmpje

 

4. Kijk gewoon even rond in GA4

GA4 verschilt op het oog heel erg met de oude Google Analytics, maar je zal ook merken dat veel statistieken die je in Google Universal Analytics gebruikt ook te vinden zijn in GA4. Mijn laatste tip is dan ook om gewoon even rond te kijken in GA4. Kijk wat er allemaal nieuw is en wat je wel begrijpt. Kom je er niet helemaal uit? Je kan veel informatie vinden op Google of je kan handige filmpjes bekijken op Youtube, kanalen als Pure Internet Marketing (Nederlands), Analytics Mania (Engels), Google Analytics zelf (Engels) en Loves Data (Engels) zijn erg hulpvol. Ook kan je de oude Google Analytics nog steeds gebruiken, het is namelijk nog niet bekend wanneer Google Analytics overgaat naar GA4.

Maak je niet al te druk als je nog steeds veel vraagtekens hebt. GA4 is vrij nieuw en Google Analytics zal binnenkort nog niet overgaan naar deze nieuwe versie. Succes met het ontdekken van de nieuwe versie van Google Analytics.

Ons nieuwsBlijf op de hoogte

Schrijf u dan in voor onze OTYS Update. U ontvangt dan regelmatig een e-mail met het laatste recruitment nieuws, product releases en tips & tricks.

Houd me op de hoogte

0
Hi there!Heb je 1 minuut?

Welkom op onze vernieuwde website! We zijn benieuwd wat jij er van vindt. Geef snel je rating.

Alvast bedankt!

Geef je rating

Your!T BV gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.