Let's get in touch

Let's get in touch

Blog, OTYS, SEO, Vakkennis

Verbeter de Online Candidate Experience Deel 1

  • 2215 bekeken
  • 19-4-2019 9:30
Jasper van de Haar
Geschreven door
Jasper van de Haar

Hoe overtuig je die kandidaat om bij jou te solliciteren?

Kandidaten hebben tegenwoordig de vacatures voor het uitkiezen. Met zoveel vacatures op het web is het belangrijk om jezelf te blijven ‘vernieuwen’. Hoe zorg je dat jij eruit springt in het oneindige bos van vacatures?

Eerder schreven we al over dit onderwerp met meer algemene tips voor zowel de online als offline Candidate Experience. Vandaag zoomen we meer in op de Candidate Experience op je website. Want, een potentiele kandidaat op je website krijgen is eigenlijk één helft van het verhaal, de tweede helft. De basis: een sterke, informatieve, geoptimaliseerde en slimme website is de eerste helft.

 

Wat is de Candidate Experience?
De online Candidate Experience is dus de gehele ervaring van een kandidaat op je website, van binnenkomst tot het afronden van een sollicitatie.

Waarom?
Die website is toch vooral gewoon een must-have en als bezoekers écht willen, vinden ze de informatie toch wel? Fout, De online omgeving is tegenwoordig vol van afleiding en bezoekers vergeten simpelweg vaak het exacte doel van het bezoek. Daarom is het enorm belangrijk om je website zo te maken dat de sollicitatie-funnel optimaal is. Wat je hiervoor nodig hebt:

  • Ken je website
  • Optimaliseer de Candidate Flow 
  • Presenteer jezelf als de expert 
  • Laat zien waarom ze voor jou moeten kiezen

 

1. Ken je website
Een geoptimaliseerde Candidate Experience begint bij het kennen van je website. Weten wat er wel en niet op staat. En ook wat er wel of niet op zou moeten staan. Een website is enorm veranderingsgevoelig. Nadat je een website hebt laten bouwen wordt er door de jaren vaak een hoop toegevoegd of weggehaald. En uiteraard wordt er ook wel eens iets vergeten. Zo kan het zijn dat informatie die hier opstaat niet meer klopt of zelfs ontbreekt. Hierdoor presenteer je jezelf onvolledig aan een potentiele kandidaat. En waarom zou een bedrijf dat zijn eigen zaakjes niet op orde heeft mij verder kunnen helpen? Kijk daarom eens kritisch naar je eigen website.
Waar moet je dan op letten?

  • Spelling/grammatica
  • Afbeeldingen
  • Geef ik mijn kandidaat alle info die ze nodig hebben.
  • Gebruik ik de juiste woorden?

credit card website GIF by WordPress.com
Kortom, zorg ervoor dat alle info op je website klopt en toegevoegde waarde heeft voor de potentiele kandidaat.
Leuk: Google eens op “welkom op onze website”’ en je ziet meteen hoeveel nietszeggende taglines er eigenlijk gebruikt worden op veel websites.
Tip: Zorg ervoor dat alle belangrijke pagina’s een “call-to-action” bevatten die leidt naar bijvoorbeeld relevante vacature(s) of andere conversies.


 

2. Workflow vs. Candidateflow
Je werkt met een ATS om alle gegevens van kandidaten, opdrachtgevers en vacatures te verwerken. Vaak is dit in overleg met een consultant volledig ingericht naar de wensen van de klant. Maar vandaag wil ik je uitdagen! Kijk eens objectief naar het sollicitatieproces van een kandidaat op jouw website. Moet deze kandidaat veel stappen ondernemen om te solliciteren, moeten ze veel informatie doorgeven om jouw database zo volledig mogelijk te krijgen? Kortom, creëert jouw workflow een ingewikkelde candidateflow?

Helemaal in een kandidatenmarkt als deze fungeert het sollicitatieformulier eigenlijk steeds meer als een contactformulier. Vraag die potentiele kandidaat dus niet het hemd van het lijf... Je primaire doel zou moeten zijn om in contact te komen. Adres, postcode, dienstverband en al die andere data komt vervolgens vanzelf wel.

Over het algemeen raden we onze klanten aan om alleen de volgende gegevens te vragen bij een sollicitatie:

  • Voornaam
  • Tussenvoegsel
  • Achternaam
  • Email
  • Telefoonnummer
  • CV (niet verplicht op mobiel)


Tip: Meten of het inkorten van het formulier effect heeft? Stel een sollicitatiefunnel in zoals uitgelegd in onze Google Analytics voor recruiters blog.

seth meyers boom GIF by Late Night with Seth Meyers

 

Employer Branding
Als je, zoals in de voorgaande twee stappen beschreven, dus kritisch naar je website kijkt, naar de inhoud, de sollicitatiefunnel en de logica van je indeling dan minimaliseer je de kans dat een kandidaat afhaakt vanwege onnodige drempels of missende informatie.

Uiteraard kan het zijn dat een kandidaat ondanks die gestroomlijnde sollicitatiefunnel toch nog een beetje overtuigd moet worden. Dan wordt de Emloyer Branding op jouw website belangrijk. De uitstraling van je website en de identiteit van je bedrijf komt hier écht aan bod.

In deel 2 van de online Candidate Experience geef ik je praktisch tips over hoe je jezelf kan presenteren als de expert in jouw vakgebied en hoe je die kandidaat dat laatste zetje geeft om bij jou te solliciteren!

Ons nieuwsBlijf op de hoogte

Schrijf u dan in voor onze OTYS Update. U ontvangt dan regelmatig een e-mail met het laatste recruitment nieuws, product releases en tips & tricks.

Houd me op de hoogte

0
Hi there!Heb je 1 minuut?

Welkom op onze vernieuwde website! We zijn benieuwd wat jij er van vindt. Geef snel je rating.

Alvast bedankt!

Geef je rating

Your!T BV gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.