Let's get in touch

Let's get in touch

Blog

Wat is het verschil tussen Google Universal Analytics en de nieuwe Google Analytics 4?

  • 936 bekeken
  • 16-3-2021 11:39
Geschreven door
Nina van Eden

Het bekendste analyseprogramma van Google heeft een nieuwe update gelanceerd: Google Analytics 4 (GA4)! Sinds oktober 2020 is deze nieuwe versie van Google Analytics beschikbaar en daar kan je dus nu al gebruik van maken. Er zijn een heleboel nieuwe mogelijkheden, maar ook zijn er een aantal verdwenen. In deze blog vertel ik jullie hoe Google Universal Analytics (oude Analytics) het verkeer van je website meet, hoe GA4 het verkeer van je website meet, de belangrijkste verschillen met Google Universal Analytics en of het verstandig is om nu al te updaten.

Hoe meet de (oude) Google Analytics jouw website?

Het is belangrijk om te weten hoe Google Analytics data meet. Als dit je duidelijk is, zal je de data ook veel beter kunnen analyseren. Laat ik eerst even kort beginnen over hoe Google Universal Analytics (oude Analytics) nu precies het verkeer van jouw website meet. Want hoe de nieuwe Google Analytics verkeer meet, is een van de grootste nieuwe veranderingen binnen Google Analytics 4. Google Analytics verzamelt altijd gebruikersdata via cookies of via de browsergegevens. Voorbeelden van deze gebruikersdata zijn leeftijd, geslacht en locatie. Deze gebruikersdata zijn gekoppeld aan sessies. Sessies staan in Google Universal Analytics centraal, een sessie bestaat uit het bekijken van pagina’s, het uitvoeren van specifieke acties of bepaalde gebeurtenissen. Al deze gegevens verzamelt Universal Analytics voor jou en zet dit om in bruikbare data.

Hoe meet GA4 jouw website?

Zo, nu duidelijk is hoe de “oude” Google Analytics data meet van jouw website, ga ik nu even kort uitleggen hoe GA4 dit doet. Als je al een beetje bekend met Google Tag Manager heb je geluk, want dat maakt het makkelijk om te leren werken met GA4. GA4 meet jouw website in events/gebeurtenissen en parameters, in plaats van sessies. Nu hoor ik je al denken: wat??? Omdat dit dus een best technisch verhaal is, verduidelijk ik het even via onderstaande afbeelding.



Zoals te zien in bovenstaande afbeelding, zet Google sessies niet meer centraal, maar wordt alles gemeten als gebeurtenissen die elkaar opvolgen. Extra informatie bij een gebeurtenis, wordt ook wel een parameter genoemd. Onderstaande screenshot maakt het hopelijk iets duidelijker: het event is een scrol op je website en de parameter geeft weer hoe ver die persoon heeft gescrold.



Zoals je kan zien is een scrol dus een bepaald event die plaatsvindt op je website. Een parameter geeft dus weer (in dit geval) hoeveel procent er dan gescrold wordt (extra informatie), in dit geval 90%. Deze (bovenstaande) screenshot geeft weer hoe er gemeten wordt, niet alle analyses in GA4 worden zo weergegeven, bekijk de volgende screenshot maar eens.

Zoals je kan zien, lijkt dit een beetje op de oude Google Analytics, maar kan je nu wel de parameters zien.

Wat zijn andere belangrijke verschillen met Universal Analytics?

Er zijn veel verschillen tussen de nieuwe Google Analytics en de oude Analytics. Ik heb een overzichtje gemaakt met de belangrijkste verschillen:

  • De interface 

Het eerste verschil, wat jou ook zal opvallen is dat GA4 ook anders is vormgegeven dan Universal Analytics. Er staan bijvoorbeeld veel meer “iconen” weergegeven in het menu waar je informatie van kan verzamelen.

 

  • Doelgroepen beheren

GA4 kan namelijk doelgroepen veel gemakkelijker weergegeven dan voorheen.  Zo kunnen bepaalde bezoekers die bijvoorbeeld hebben gereageerd op een vacature, direct in een bepaalde doelgroep gaan vallen. (Uiteraard moet je dit eerst wel zelf instellen.) Dit was al beschikbaar in Google Universal Analytics, alleen is dit nu iets veranderd in GA4. In Google Universal Analytics was het lastig om deze doelgroep weer te geven en te filteren op bepaalde kenmerken. In GA4 krijgt een (zelf) aangemaakte doelgroep zijn eigen dashboard en staan de belangrijkste aspecten van de doelgroep weergegeven als bijvoorbeeld conversies, apparaten of categorieën. Wat ook heel handig is (zeker als je een beginner bent in Google Analytics en je niet precies weet waar je naar opzoek bent) geeft GA4 binnen doelgroep -> inzichten, suggesties weer welke data belangrijk voor jou zou kunnen zijn. Zo kan je algemene prestaties bekijken of kan je bijvoorbeeld dieper in demografie gaan duiken. Als je een suggestie hebt gekozen, wordt er een vraag gesteld bijvoorbeeld: “Hoeveel gebruikers had ik vorige week?” en GA4 geeft direct antwoord op die vraag. Zo hoef je zelf een stuk minder te gaan zoeken en helpt Google Analytics je hierbij.

  • Indeling rapporten

Vrijwel alle rapporten in GA4 zijn anders. Volgens Google geven ze nu beter inzicht in de candidate experience. Zo zijn er nu andere rapporten beschikbaar die beter inzicht geven wat bezoekers doen op jouw website.

  • Geen bouncerate meer

Een veel gebruikte analyse van Google Universal Analytics is de bouncerate: het aantal bezoekers die op je website landt en vertrekt zonder een tweede pagina te bekijken. Dit inzicht zal dus gaan verwijderen.

Is het verstandig om nu GA4 al te updaten?

Dit antwoord is zeker ja! Waarom? Omdat GA4 de data niet meeneemt van de “oude” Google Analytics. Dit komt omdat bij deze update niet alleen de front-end, maar ook de backend van Google Analytics helemaal anders is. Waardoor je als ware helemaal opnieuw begint met het verzamelen data van je website. Dus wanneer je pas gaat updaten als Google Analytics helemaal overgaat naar GA4 mis je heel veel data die je dan niet kan analyseren, simpelweg omdat Google Analytics 4 die data nog niet heeft verzameld. Als je update betekent het niet dat je je huidige Analytics kwijtraakt. Je kan voorlopig nog beide versies naast elkaar gebruiken. Wanneer Google Analytics helemaal overgaat naar GA4 is nog niet duidelijk. Dus ook al ga je GA4 nog niet gebruiken, toch is het handig om Google Analytics alvast te updaten.

GA4 kan geïnstalleerd worden via een tag op de website of via Google Tag manager. De nieuwe tag voor GA4 kan je gewoon naast je huidige Analytics tag plaatsen in het Google Analytics tabje in je OTYS CMS. Mocht je de tag willen plaatsen via Google Tag Manager, dan wordt hier uitgelegd hoe je dat precies doet. 


Nog geen paniek als dit nog allemaal niet duidelijk voor je is, er komt een vervolg blog die meer tips zal geven over GA4. Dus… stay tuned!

Als je nog gebruikt maakt van de "oude" Analytics, dan kan je hier nog 5 bruikbare Analytics statistieken vinden of lees onze andere tips voor Google Analytics voor OTYS gebruikers
 

Ons nieuwsBlijf op de hoogte

Schrijf u dan in voor onze OTYS Update. U ontvangt dan regelmatig een e-mail met het laatste recruitment nieuws, product releases en tips & tricks.

Houd me op de hoogte

0
Hi there!Heb je 1 minuut?

Welkom op onze vernieuwde website! We zijn benieuwd wat jij er van vindt. Geef snel je rating.

Alvast bedankt!

Geef je rating

Your!T BV gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.