En profiteer van
Terug naar het overzicht

Mobiel solliciteren: hoe moeilijk maak jíj het je kandidaten?

Categorieën: SEO Vakkennis

Waarschijnlijk een stuk moeilijker dan nodig is en een stuk moeilijker dan goed is voor je conversiepercentage. In deze blog laat ik je veel voorkomende valkuilen van mobiele sollicitatieformulieren zien én vertel ik hoe je vandaag al je conversie flink kunt boosten!


Als je gebruik maakt van bijvoorbeeld Google Analytics zal het je hoogstwaarschijnlijk zijn opgevallen dat het percentage mobiele bezoekers van je website de afgelopen jaren flink gestegen is. Bij veel bedrijven is dit al meer dan de helft van hun totale websiteverkeer.

Maar nu de sollicitaties vanaf mobiele apparaten. Hoe is het daarmee gesteld? Blijven die nog wat achter? Eén geruststelling: dat is bij de meeste van je concurrenten ook zo. Maar is dat wel een geruststelling als je de absolute beste in je vak wilt zijn?


Maak het meetbaar

Het begint allemaal bij het meten van de huidige situatie. Stel in Google Analytics een doel in voor het voltooien van een sollicitatie (voer voor een volgend blog) en definieer een trechter. Dit kan in dit geval een simpele trechter zijn waarin je als enige stap je sollicitatieformulier opneemt.

Je meet zo het verschil tussen het aantal mensen dat je sollicitatieformulier opent en het aantal daadwerkelijke sollicitaties. Dit komt er dan ongeveer als volgt uit te zien:

blog_image:article_yourit_15221572375aba46b5900a3.jpg:end_blog_image


Met een conversiepercentage van een kleine 17% kun je wel stellen dat hier nog wat winst te behalen valt. Dit betekent namelijk dat 83% van het bovenstaande verkeer blijkbaar geïnteresseerd genoeg was om op het sollicitatieformulier te openen, maar vervolgens tijdens het invullen van het formulier is afgehaakt. Toch best zonde.


Hoe gebruiksvriendelijk is je mobiele sollicitatieformulier?

Heb je weleens kritisch naar je mobiele sollicitatieformulier gekeken? Staat die ook nog vol met vragen die je eigenlijk alleen maar stelt omdat het voor jouw proces wel handig is als je gelijk allerlei gegevens kunt vastleggen? Of geloof je dat het niet zo uitmaakt, omdat écht geïnteresseerde kandidaten toch wel solliciteren?

Als jij in een markt zit waar de kandidaten nog met bosjes binnen komen stromen en je zonder al die drempels bang bent om om te komen in de sollicitaties, blijf dan gewoon doen wat je doet. Jij komt er wel.

Iedereen bij wie dit niet het geval is, lees nog even mee.


Als je basis maar goed zit

Laten we daar beginnen, want die moet gewoon goed zijn. Dan heb ik het over de technische werking en de manier waarop het formulier op mobiel reageert. Heb je een responsive website van OTYS, dan schaalt je formulier netjes mee met de breedte van je scherm.

Maar kijk ook naar je labels en bijvoorbeeld de grootte van de velden. Zijn ze niet te klein om aan te tikken met je vinger of te groot, zodat een bezoeker al snel het overzicht verliest? Design speelt hierin een grote rol, want wat je altijd wilt voorkomen is dat een bezoeker al gedemotiveerd of verward raakt bij de eerste aanblik van je formulier.


Welke vragen ga je stellen?

Hou het zo kort mogelijk. En dan ook echt zo kort mogelijk, dus beperk je tot de informatie die je écht weten moet. Gooi vervolgens nog eens de helft van de overgebleven velden weg en deel het overgebleven aantal door 4. Dat klinkt rigoureus (en is slightly overdreven), maar dat is wel ongeveer hoe je moet denken als je je mobiele vragenset samenstelt. Bedenk dat elke vraag, en dus elke extra drempel, die je opwerpt je zo 10% tot 15% minder kandidaten op kan leveren. Bedenk dan ook hoeveel kandidaten je het afgelopen jaar al bent misgelopen en ga gauw aan de slag met het optimaliseren van je vragenset.

Extra voer voor gedachte: wil en mag je sommige vragen, zoals geslacht, nog wel stellen na 25 mei met de intreding van de AVG?


CV laten uploaden?

Stel je even voor: je bent op zoek naar een nieuwe uitdaging en je zit uit je werk in de trein nog even snel wat vacatures door te spitten. Je komt eindelijk die ene vacature tegen waar je al even naar uitkeek. Functie inhoud, salaris, bedrijfscultuur, tone of voice, alles lijkt te kloppen. Je klikt op solliciteren. Een formulier met maar 3 velden! Sweet!

blog_image:article_yourit_15221567435aba44c77514b.jpg:end_blog_image


Maar dan wordt er gevraagd of je even je CV wilt uploaden… en de vraag is ook nog eens verplicht!

Je kunt je voorstellen wat er op dat moment kan gebeuren. Een paar mogelijkheden: 

      • Je haakt af (I would) 
      • Je vindt het vervelend, maar je vond de vacature wel echt leuk, dus je laat het tabblad nog maar even open staan. De kans dat je hem thuis nog verder invult wordt met elke minuut en elk doorgestuurd kattenfilmpje kleiner en kleiner tot je per ongeluk het tabblad wegklikt. 

 

      • Je wilt wel echt solliciteren, dus je zoekt koortsachtig naar een makkelijke mogelijkheid om de vacature even aan jezelf te mailen. In het formulier kom je die niet tegen, dus (zucht) dan maar even link kopiëren en naar Gmail. Je opent een nieuwe … hé Coolblue komt je pakketje vanavond bezorgen! Hurray, lang leve de 24-uurs economie! Waar was ik? O ja, Instagram. 
      • Je hebt vaker met dit botte bijltje gehakt en inmiddels heb je een CV opgeslagen in je Google Drive of Dropbox en kunt snel de sollicitatie de deur uit doen.


Hoewel nummer 4 zeker voorkomt, zou ik als recruiter mijn business niet willen laten afhangen van al die externe factoren waaraan je je kandidaat bloot stelt als je het hem zo moeilijk maakt.

Je kunt jezelf afvragen of je dat CV nu echt al nodig hebt. Of kun je er ook naar vragen als je per mail of telefonisch contact met de kandidaat opneemt? Het eerste contact is dan in ieder geval gelegd.

blog_image:article_yourit_15221568395aba4527ded94.jpg:end_blog_image


Hou het verder simpel. Als je al vraagt naar een CV, maak de vraag dan zeker niet verplicht en plaats een zinnetje onder het veld, waarin je aangeeft dat een CV handig is, maar dat solliciteren ook prima zonder kan. Laat het niet in de lucht hangen en neem die twijfel weg bij je bezoeker.

Voeg tenslotte bij je formulier een duidelijke en simpele optie om de vacature naar jezelf (of iemand anders) door te sturen. Zorg dat je bezoeker niet naar deze optie hoeft te zoeken.


Wees menselijk

Het bezoek aan jouw website is natuurlijk niet een enkel digitale gebeurtenis. Eigenlijk moet je het zien als een bezoek aan jullie fysieke winkel. Welke sfeer hangt daar? Welk gevoel geef je de klant? Hoe spreek je hem of haar aan? Dit geldt voor alle elementen van je website, maar zeker ook voor je formulieren. Hier moet het gebeuren, hier vindt de conversie plaats.

Vaak genoeg kom je na een prettige ervaring op een website terecht op een kaal en koud formulier. Dit is jammer en kan ervoor zorgen dat je bezoeker op dat allerlaatste cruciale moment toch gaat twijfelen en afhaakt. Vaak niet eens door een aanwijsbare reden, maar gewoon omdat het gevoel niet meer klopt.

      • Praat dus met je bezoeker
      • Wees vriendelijk 
      • Verzin leuke labels bij de velden 
      • Schrijf een handige toelichting bij je velden. Bijvoorbeeld bij het telefoonnummer veld: ‘Is niet verplicht, maar als je snel contact wilt, misschien wel zo handig :-)'
      • Denk na over de tekst in de button.
      • Vertel net boven de button nog even wat de kandidaat kan verwachten. Hoe snel en op welke manier ga je contact opnemen. 
      • Stel haar of hem gerust door te beloven dat je niks geks met de ingevulde gegevens gaat doen. Hoe lang je ze bewaart en dat je ze met niemand (hand op je hart) zult delen zonder toestemming. Dan voldoe je ook gelijk weer aan één van de belangrijke punten van de AVG
      • Gedraag je als een mens en niet als een koude machine


Eat. Sleep. Rave. Repeat.

Of in dit geval: Measure, Monitor, Adjust, Repeat. Blijf testen, laat elke wijziging op zijn minst een maand staan en kijk wat er gebeurt met je conversieratio (zie 2e alinea). Verander niet teveel tegelijk, omdat je dan niet weet welke verandering effect heeft gehad. En nogmaals, blijf testen en optimaliseren. Als je het op dit simpele punt laat liggen frustreer je niet alleen je potentiële kandidaten. Je bent ook nog eens een dief van je eigen portemonnee.

Ga dus vandaag nog snel naar je website en doorloop alsof je een kandidaat bent je eigen sollicitatieformulieren (desktop en mobiel). Wedden dat je wel iets kunt vinden dat makkelijker of menselijker kan?

 

 

 

Recente artikelen
op21-3-2019 10:49
13 bekeken | 0 reacties
op21-3-2019 9:42
27 bekeken | 0 reacties

Reacties (1)

uzezago 7-2-2019 0:39
http://doxycycline-cheapbuy.site/ - doxycycline-cheapbuy.site.ankor onlinebuycytotec.site.ankor

Reageer

Auteur
Arjan de Knegt
Publicatiedatum
27-03-2018
Reads
1807
Comments: 1
Share:
Op de hoogte blijven van al ons nieuws?

Schrijf u dan in voor onze OTYS Update. U ontvangt dan regelmatig een e-mail met het laatste recruitment nieuws, product releases en tips & tricks.

Houd me op de hoogte

Copyright 2019 © OTYS Recruiting Technology   |  Disclaimer   |  Algemene Voorwaarden   |  Sitemap
Keep in touch
Youtube
Twitter
Facebook
LinkedIn

Benieuwd hoe OTYS Go! jou kan helpen?

Plan een gesprek of demo

NEEM CONTACT MET ONS OPSTEL UW VRAAG
Consultant

Goedendag!

Om je beter te kunnen helpen zou het fijn zijn alvast wat meer over je te weten te komen.

Bedankt

Bedankt voor de informatie, we nemen snel contact met u op.