Let's get in touch

Let's get in touch

Blog

5 Tips om het meeste uit LinkedIn te halen

  • 182 bekeken
  • 7-10-2021 9:25
Larissa Kampert
Geschreven door
Larissa Kampert

Het werven van personeel hoeft niet altijd geld te kosten en met een beetje creativiteit kom je al een heel eind. Je kan gebruik maken van gratis jobboards, echter jobboards worden alleen actief bekeken door werkzoekenden. Je wilt zoveel mogelijk kandidaten bereiken en je niet uitsluitend richten op degenen die actief zoeken naar werk. Hier komt het werven via LinkedIn om de hoek kijken. LinkedIn kan ervoor zorgen dat je een groter bereik krijgt en je kan hiermee dus niet werkzoekende kandidaten bereiken. In deze blog geven we je 5 tips om het meeste uit LinkedIn te halen. 
 

1. Maak een bedrijfspagina aan
Dit is misschien een open deur intrappen, maar wordt vaak nog wel eens vergeten. Door middel van een bedrijfspagina kan je jouw merk promoten en op de markt brengen. Op deze pagina geef je ook leuke updates over het bedrijf en promoot je de vacatures die online staan. Een goed begin is het halve werk, zeggen ze weleens, dus nodig allereerst jouw connecties uit om jouw pagina leuk te vinden. Op deze manier krijg je volgers, die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jou en je bedrijf. Via LinkedIn is het ook mogelijk om een carrièrepagina aan te maken. Hier zit echter wel een prijskaartje aan en is alleen verstandig als je een ruim wervingsbudget hebt. 
 

2. Weet wanneer je moet posten
Om zoveel mogelijk bereik te krijgen, moet je het algoritme begrijpen en het gedrag van mensen op LinkedIn. Wij hebben alvast het vooronderzoek voor je gedaan en daar zijn de volgende gegevens uit gekomen: meer dan 60% van de vacatures komen op maandag, dinsdag en woensdag online. De meeste kandidaten gaan op maandag op zoek naar een nieuwe functie. In de maand januari is er ook een hoge activiteit, omdat mensen aan het begin van het jaar een nieuwe carrière willen beginnen. 

Jouw bedrijfspagina heeft zelf ook statistieken. Gebruik deze om erachter te komen wat jouw volgers interessant vinden, welke bijdrages het goed doen en waar jouw volgers vandaan komen. Als je vervolgens hierop inspeelt dan is de kans groot dat jouw bereik ook groter wordt. 
 

3. Zet je personeel in
Gemiddeld heeft een gebruiker van LinkedIn ongeveer 350 connecties. Dit aantal geldt ook voor je personeel. Vraag ze daarom om jouw bedrijfspagina te volgen en zoveel mogelijk bijdrages te liken en delen. Jouw personeel zijn immers de beste ambassadeurs van je bedrijf! 
 

4. Benadruk wat kandidaten willen weten
Als je een bijdrage plaatst met een vacature wil je niet dat er een immens lange tekst komt te staan. Daarom is het goed om zelf te bedenken wat een potentiële kandidaat interessant vindt om te lezen, om vervolgens door de klikken naar de gehele vacaturetekst. Uit onderzoek is gebleken dat kandidaten letten op drie dingen: Wat gaan ze doen, hoeveel gaan ze verdienen en voldoen ze aan de kwalificaties. Je post gaat zich dus richten op de taken die ze gaan doen, waar de functie is en of ze direct aan de kwalificaties voldoen. Hoe specifieker jouw post, hoe beter. 
 

5. Gebruik duidelijke taal
We begrijpen dat je jouw vacaturetekst wat wil opfleuren door termen te gebruiken zoals: ‘Code Ninja’ of ‘Marketeer ster’, maar dit werkt vaak averechts. Kandidaten zoeken duidelijkheid en zij beschrijven zichzelf niet op die manier. Hierdoor wordt de kandidaat niet verleid om de vacaturetekst te gaan lezen. Natuurlijk verschilt dit per functie. Een potentiële kandidaat voor een creatieve functie zal hierdoor wel weer geprikkeld raken. Houd je wel altijd aan de ‘tone of voice’  van jouw bedrijf, zodat het zo authentiek mogelijk blijft. 


LinkedIn is een groot platform en je moet op zoek gaan naar manieren die passen bij jouw bedrijf. Je zal dus in het begin veel statistieken moeten analyseren om te bepalen wat het beste werkt en wat niet. Ook zijn er bedrijven die dit graag voor jou overnemen, zoals TheRecruitBoosters. Deze LinkedIn-experts zorgen voor een continue stroom aan opgewarmde leads en kandidaten in OTYS. Zij geven jouw organisatie een boost en vinden nieuwe opdrachtgevers en kandidaten voor je via LinkedIn. Meer weten over TheRecruitBoosters en wat zij voor je kunnen betekenen, klik dan hier voor meer informatie. 
 

Ons nieuwsBlijf op de hoogte

Schrijf u dan in voor onze OTYS Update. U ontvangt dan regelmatig een e-mail met het laatste recruitment nieuws, product releases en tips & tricks.

Houd me op de hoogte

0
Hi there!Heb je 1 minuut?

Welkom op onze vernieuwde website! We zijn benieuwd wat jij er van vindt. Geef snel je rating.

Alvast bedankt!

Geef je rating

Your!T BV gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.