Let's get in touch

Let's get in touch

Nieuws, Vakkennis

Van horrorverhaal naar succesvolle teksten

  • 1828 bekeken
  • 14-12-2016 10:54
Martijn van Ingen
Geschreven door
Martijn van Ingen

'Gezocht: een dynamische spin in het web zonder 9 tot 5 mentaliteit die out of the box denkt'. Lopen de rillingen al over uw lijf? Dat is mooi! Vacatureteksten zijn namelijk met de volgende zeven tips zo te schrijven dat ze potentiële kandidaten niet de stuipen op het lijf jagen. Nicol Tadema, eigenaar van het tekstbureau voor arbeidscommunicatie Voor Tekst én auteur van het boek 'Werven met woorden', is gespecialiseerd in het schrijven van pakkende web- en vacatureteksten. Het bureau geeft 24 januari 2017 de training 'Webteksten voor je Recruitmentsite' en als klant van OTYS krijgt u 20% korting!

 

  1. Omschrijf duidelijk wat de vacature uniek maakt.
    Dit lijkt een overduidelijk tip, maar toch wordt het te weinig gedaan. Jobfeed heeft uitgezocht dat er in het derde kwartaal van 2016 bijna een half miljoen unieke vacatures zijn. Is het niet duidelijk wat je vacature uniek maakt? Dan zijn kandidaten geneigd om te kiezen voor de concurrent die wél duidelijke USP's heeft opgesteld.
  2. Keuzes worden regelmatig onbewust gedaan.
    Het overgrote deel van onze dagelijkse keuzes (tot wel 95%) wordt onbewust gedaan. Het aanpassen van de arbeidsvoorwaarden in een vacaturetekst kan er al voor zorgen dat kandidaten eerder op de sollicitatiebutton dan op het kruisje rechtsboven klikken.
  3. Personaliseer je vacature.
    Complimentjes geven heeft een positief resultaat op de prestaties van mensen. Dit geldt ook voor complimentjes in vacatureteksten. Een vacature gericht op een massa is onpersoonlijk en niet aantrekkelijk voor iemand die juist baat heeft bij persoonlijk contact. Begin de intro bijvoorbeeld als volgt: 'Op zoek naar een leuke baan als recruiter? Goed dat je dit leest!'.
  4. Pas de vacatures aan op het medium waarop ze worden geplaatst.
    Niet elk medium heeft dezelfde tone-of-voice en niet elk medium trekt hetzelfde publiek.
  5. Vermeld nadelen van de functie.
    Kandidaten willen weten waar ze aan toe zijn in een functie. Maak dan ook duidelijk op welke aspecten een kandidaat wordt afgerekend. Hierdoor voorkom je dat kandidaten later in de procedure alsnog afhaken.
  6. Geef de sluitingsdatum van een vacature aan.
    Door het toevoegen van een sluitingsdatum voorkom je dat kandidaten het solliciteren gaan uitstellen. Er is een deadline, zodat de sollicitatie hoger op de actielijst komt te staan
  7. Maak duidelijk wie de contactpersoon is.
    Het is niet te voorkomen dat kandidaten geen vragen hebben. Zorg er dus voor dat ze de mogelijkheid hebben om contact op te nemen met de betreffende contactpersoon. Het werkt extra goed als er een foto van de contactpersoon bij de vacature staat en dat kandidaten kunnen chatten met iemand in het bedrijf over de functie.


Flinke korting op de training 'Webteksten voor je Recruitmentsite'.

OTYS biedt 20% korting op de genoemde training van Nicol Tadema. De training is speciaal ontwikkeld voor degene die een extra handje (of woordje) kunnen gebruiken om hun webteksten te verbeteren en optimaal bereik willen krijgen. De training wordt georganiseerd op 24 januari 2017 en kost €395, de korting van OTYS is hierin niet meegerekend. De actie is geldig tot en met 31-12-216. Neem contact op met marketing@otys.nl voor de actiecode!

Meer informatie over de training

Ons nieuwsBlijf op de hoogte

Schrijf u dan in voor onze OTYS Update. U ontvangt dan regelmatig een e-mail met het laatste recruitment nieuws, product releases en tips & tricks.

Houd me op de hoogte

0
Hi there!Heb je 1 minuut?

Welkom op onze vernieuwde website! We zijn benieuwd wat jij er van vindt. Geef snel je rating.

Alvast bedankt!

Geef je rating

Your!T BV gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.