Wij krijgen vaak de vraag van onze klanten of wij Analytics op hun website willen plaatsen. Dit is natuurlijk super handig, omdat je op deze manier meer inzicht krijgt in jouw websitebezoek. Maar, met zoveel data, is het soms moeilijk om door de bomen het bos te zien. In deze blog geef ik 4 tips voor ‘correct’ basisgebruik van Analytics. Ik kan natuurlijk niet overal op ingaan, maar ik help met alle liefde met alle vragen die je hebt (en als ik het zelf niet weet, dan zoek ik het met nog meer liefde voor je uit). Vul het contactformulier in of schuif een keer gezellig aan op de WIF.
1. Zorg dat je Google Analytics AVG proof is
Wij hebben tijden terug een hele blog & whitepaper geschreven over de inmiddels niet zo nieuwe AVG wetgeving meer. Deze waren voornamelijk gericht op jouw recruitmentproces. Hoe lang mag ik de gegevens van een kandidaat bewaren? Hoe ga ik om met persoonsgegevens in mijn systeem? Maar, ook voor websites zijn er strenge regels als het gaat om cookiebeleid en het delen van gegevens met derde partijen.
Heb je een OTYS website? Dan kan je een cookiebar laten plaatsen, waardoor de Analytics code pas wordt ingeladen wanneer de bezoeker op ‘accepteren’ klikt. Je wilt echter wel weten wanneer mensen op je website zijn, ook als ze de cookiebar negeren of niet accepteren.
Als je gebruik maakt van Google Tag Manager kan je twee Analytics codes klaarzetten. Een anonieme Analytics code waarbij de gegevens worden geanonimiseerd en de volledige Analytics code waarbij je alle gegevens krijgt. Alleen bij de volledige code worden de gegevens opgeslagen en mag je bijvoorbeeld remarketing campagnes doen. Mail naar marketing@otys.nl als dit klinkt als abracadabra, maar je het wel wilt. Dan help ik je verder!
2. Begin altijd met het correct instellen van filters en doelen
Het is leuk dat je ziet wie allemaal op je website is geweest, maar je wilt vaak ook dat de gebruiker een bepaalde actie uitvoert. Dit kan voor elke recruiter anders zijn. Sommige recruitment websites willen dat er een contactformulier wordt ingevuld of dat er gesolliciteerd wordt of dat er een vacature wordt aangemeld. Het is dan wel handig als je: 1) alleen valide verkeer ziet en 2) dat je weet wanneer een gebruiker een actie heeft uitgevoerd.
Begin dus altijd met het aanmaken van relevante filters en het instellen van doelen. Bij filters sluiten wij altijd onze kantoor IP-adressen uit. ' Wat is mijn IP dan?' hoor ik je hardop denken. Dat weet je door naar watismijnip.nl te gaan of het even aan je systeembeheerder te vragen. Nu in de Corona tijd is het slim om ook alle thuiswerk IP adressen uit te sluiten. Zeker wanneer bepaalde collega’s vaak op de website zijn. Daarnaast kan je filters ook gebruiken om spam verkeer uit te sluiten. Ik kan het je uitleggen, maar het makkelijkste is om deze blog te lezen van IQ leads.
Zelf gebruik ik de filteroptie ook om bijvoorbeeld het testdomein uit te sluiten of juist een subdomein uit te sluiten of in te sluiten in een bepaalde weergave. Voor het aanmaken van filters volg je de volgende stappen:
1) Klik op het tandwieltje, ook wel ‘beheerder’.
2) In de derde kolom ‘weergave’ vind je ‘Filters’. Klik deze open.
3) Selecteer ‘+Filter toevoegen’.
4) Volg de juiste stappen.
Als je dan eenmaal de filters heb ingesteld, kan je doelen aanmaken. Wederom, heb je een OTYS website? Onze website URL’s hebben namelijk altijd dezelfde reguliere expressie voor bepaalde acties. Voor het aanmaken ga je wederom naar je beheerder instellingen, maar kies je nu voor ‘Doelen’ in plaats van ‘Filters’. Maak een ‘+Nieuw Doel’. Hier kies je voor ‘Aangepast’. Het type doel is bij OTYS websites altijd ‘Bestemming’ en de soort bestemming is een ‘Reguliere Expressie’. Hieronder heb ik de belangrijkste voor je op een rijtje gezet:
- Sollicitatie nieuwe kandidaat | Reguliere Expressie = applyforjobfullfinish
- Sollicitatie bestaande kandidaat | Reguliere Expressie = applyforjoblitefinish
- Contactformulier ingevuld | Reguliere Expressie = qsFinish
- Open sollicitatie | Reguliere Expressie = enrollfinish
3. Maak gebruik van annotaties in Analytics
Deze tip lijkt niet echt in lijn met de vorige twee, want wat heeft dit in hemelsnaam te maken met het opstarten van Google Analytics? Nou, niks & alles tegelijkertijd. Soms is het handig als je aantekeningen hebt in je Analytics. Stel, je had niet door dat de Analytics code ‘achter de cookiebar’ zat, waardoor je minder verkeer hebt geregistreerd dan je dacht. Dan is het handig om te weten wanneer je die fix hebt gedaan. Stel, je hebt een campagne lopen via LinkedIn. Dan is het handig om in één oogopslag te zien waar de spike in verkeer vandaan komt.
Maar, nog belangrijker. Je hebt optimalisatie dingen doorgevoerd op de website. Je hebt bijvoorbeeld het sollicitatieformulier korter gemaakt, je hebt alle META data ingevuld, je hebt teksten herschreven. Dan is het, voor vergelijkingsdoeleinden, verstandig om dit vast te leggen. Dan weet je altijd wat de peildatum is. Dan weet je altijd welke periodes te met elkaar moet / kan vergelijken. Geloof me. Je gaat me dankbaar zijn.
4. Koppel de gegevens aan Google Search Console
Uiteindelijk heb jij de mooie recruitmentwebsite, die ene sprankelende vacaturebank of een corporate website met allure. Je wilt dat deze gevonden wordt, én het liefst gratis ook. Uiteraard is er met zoveel verschillende websites niks mis betalen voor zoekverkeer. Sterker nog, tegenwoordig is dit nauwelijks meer weg te denken. Echter wil je ook dat mensen je via de organische zoekresultaten weten te vinden. Dit kost je geen geld en houdt dus de kosten per kandidaat lekker laag.
Ben je al bekend met Google Search Console? Zo ja, top! Zo nee, lees dan even deze blog van Sageon. Daarin leggen ze haarfijn uit hoe je dit voor jezelf instelt en wat je er precies mee kan. Zodra je dit hebt gedaan kan je in je Google Analytics de gegevens aan elkaar koppelen. Deze optie vind je heel makkelijk in het linkerpaneel onder het kopje ‘Acquisitie’ > ‘Search Console’.
Waarom deze delen? Zodat je niet meer je Analytics hoeft te verlaten. Je kan dan gegevens vanuit je Google Search Console naast de gegevens van Google Analytics neerleggen. Dat betekent dat je gerichter kan werken aan de positie van een bepaalde webpagina, die de meeste conversies teweegbrengt. Of, juist de webpagina zelf optimaliseren, die het vaakste voorkomt in de zoekresultaten maar welke een bouncepercentage heeft waar je u tegen zegt. Bouncepercentage betekent dat de bezoeker op deze pagina is ingestapt en ook de website op deze pagina weer heeft verlaten.