Let's get in touch

Let's get in touch

Blog, Vakkennis

Wat is Online Candidate Experience?

  • 732 bekeken
  • 12-12-2019 12:39
Geschreven door
Faye Buter

Wat is Online Candidate Experience? 

Wanneer je in de recruitmentbranche werkt, heb je misschien al eerder van de Candidate Experience gehoord. Men hamert er tegenwoordig op dat je een Great Candidate Experience moet hebben. Maar, wat is dat nou eigenlijk precies? Candidate Experience? Wat is het nut hiervan? En hoe bereik ik die optimale experience? Op al deze punten en meer geef ik je in deze blog antwoord! Dus, zet je leesbril op en maak je klaar voor de beste ctrl+c en ctrl+v van Wikipedia, die je in tijden hebt gezien #grapje.
 

De definitie van Candidate Experience

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: die is er niet. Waarom schrijf je er dan een hele blog over, hoor ik je denken. Nou, om bezoekers te trekken naar de website, natuurlijk! Nee, zonder gekheid: alleen maar omdat iets geen duidelijke definitie heeft, wil niet zeggen dat het niet van onschatbare waarde kan zijn voor jou en jouw bedrijf. De candidate experience is het beste te omschrijven als het algehele proces van de kandidaat. In de online Retail wordt er gesproken over de customer journey, ofwel de klantreis. In dit geval spreken we over de reis die de kandidaat aflegt, ofwel een kandidaatreis. Het eerste contact zal in this day and age veelal online afspelen, maar daar eindigt deze niet. De reis van de kandidaat eindigt pas op het moment dat deze (on)succesvol wordt afgerond. Van de oriëntatiefase (“Ik zoek een nieuwe baan”) naar de loyaliteitsfase (“Ik ben aangenomen/afgewezen!”).

 

Waarom dan een goede Candidate Experience?

Simpel: ook afgewezen kandidaten kunnen een ambassadeur van jouw bedrijf worden/zijn. Stel, je bent een werving & selectiebureau en je hebt een potentiële kandidaat, maar geen geschikte werkgever. Met een positieve kandidaat-ervaring is hij/zij niet teleurgesteld, maar blij met alle moeite die jouw bureau in die kandidaat heeft gestoken. 
Onderzoek wijst tevens uit dat een positieve kandidaat-ervaring ervoor zorgt dat: 

  • 95% meer geneigd is nogmaals te solliciteren bij hetzelfde bedrijf in de toekomst
  • 97% anderen zal aanbevelen te solliciteren bij het bedrijf
  • 88% meer geld zal uitgeven bij het bedrijf waar ze gesolliciteerd hebben
  • 55% hun positieve ervaring op social media zal delen. Ongeacht of ze de baan hebben gekregen of niet. 

 

De top 5 onderdelen voor een goede online candidate experience

Alhoewel een groot deel van het proces zich tegenwoordig online afspeelt, wil niet zeggen dat we het offline gedeelte moeten vergeten. De twee zaken dienen moeiteloos in elkaar over te lopen, elkaar te versterken. Vergeet niet dat de reis van jouw kandidaat niet stopt bij het bevestigingsmailtje van de kandidaat! Maak de gehele reis onvergetelijk mooi. Van het eerste contact op jouw website tot het eerste kennismakings-koffiemomentje. Van het arbeidsvoorwaardengesprek tot de eerste werkdag.

Hieronder de top 5 punten om op te letten, die zich online afspelen, voor een onovertrefbare candidate experience:
 
1. Een mooi online visitekaartje is het halve werk, maar de inhoud is de andere helft
De meeste bedrijven zien de website enkel als dat: een visitekaartje. Het is echter meer dan dat. Als je bijvoorbeeld een vacaturebank hebt, wil je dat de bezoeker in één oogopslag alle informatie voor handen heeft. Zorg voor een goede structuur, zodat bedrijven makkelijk vacatures kunnen aanbieden en werkzoekenden snel naar de vacatures kunnen navigeren.

2. Communication is Key. 
Laat de kandidaat altijd weten wat ze verder in het proces kunnen verwachten. Op een corporate website is het bijvoorbeeld goed om alvast een stappenplan te omschrijven van het complete sollicitatieproces. 
Bijvoorbeeld: 1) Online sollicitatie 2) Skype Call/Ontmoetingsgesprek 3) Competentie Test/Business Case 4) Arbeidsvoorwaardengesprek 5) Aangenomen! 

3. Schrijven is schrappen! 
Zorg voor overzichtelijke vacatureteksten en een correcte weergave van alle informatie die jij denkt dat de kandidaat nodig heeft. Schrijf niet vanuit het bedrijf, maar vanuit het oogpunt van de potentiële nieuwe werknemer. Waar heeft hij/zij behoefte aan? Je wilt het liefst dat enkel relevante kandidaten solliciteren, zodat beide partijen hun tijd goed besteden en de kandidaat er een goede ervaring op nahoudt. 

4. Zorg voor een overzichtelijke én relevante mailflow. 
De mailcommunicatie moet aansluiten bij de behoefte én op het juiste moment de kandidaat bereiken. Kies niet enkel voor een bevestigingsmail van de sollicitatie, maar ook voor een snelle mail bij het afwijzen van een kandidaat. Stel dit niet uit! De meeste kandidaten appreciëren het juist als ze een oprechte afwijsmail krijgen. Wanneer je dit nastreeft zal 25% je nog bedanken voor de afwijzing ook. 

5. Follow-up van de hele sollicitatieprocedure.
Zorg ervoor dat jij jouw candidate experience continu kan aanscherpen en verbeteren. Stuur ongeveer 30 dagen nadat het proces compleet is een enquête over de overall experience. Niet eerder en niet veel later. Afgewezen kandidaten zullen niet uit wrok een slechte beoordeling achterlaten en kanshebbers op een baan zullen dan niet een positievere ervaring beschrijven dan daadwerkelijk het geval was.  

Hopelijk kan je met deze punten meteen kritisch naar je eigen sollicitatieproces kijken. Wellicht vallen je direct dingen op om jouw kandidaat-ervaring online te verbeteren. Wellicht heb je hier nog wat extra hulp bij nodig. Bij OTYS weten we precies wat de kandidaat op welk moment verwacht en kunnen we onze expertise en ervaring inzetten om jou te helpen groeien. Stel je vraag aan OTYS en wellicht helpen we samen mensen aan het werk. Met een positieve candidate experience na afloop uiteraard! 

Heb je nog meer tips nodig? Lees dan onze eerdere blog over het verbeteren van je candidate experience, waar nog dieper op deze kandidaat-ervaring in wordt gegaan. 
 

Ons nieuwsBlijf op de hoogte

Schrijf u dan in voor onze OTYS Update. U ontvangt dan regelmatig een e-mail met het laatste recruitment nieuws, product releases en tips & tricks.

Houd me op de hoogte

0
Hi there!Heb je 1 minuut?

Welkom op onze vernieuwde website! We zijn benieuwd wat jij er van vindt. Geef snel je rating.

Alvast bedankt!

Geef je rating

Your!T BV gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.